Förbud mot ensamarbete

SPÅRTRAFIK2014-08-20

Arbetsmiljöverket förbjuder lokförare att köra ensamma på Öresundståg. Förbudet börjar gälla i februari nästa år. Huvudskyddsombudet Tony Gezelius ser beslutet som en seger för säkerheten.

Veolia Transport som kör för Öresundståg får från 2 februari inte bemanna tågen med enbart lokföraren. Det beslutade Arbetsmiljöverket på tisdagen.

Förbudet gäller om inte Veolia i stället väljer att uppfylla ett antal villkor om praktiska övningar i bland annat evakuering av tåg och upprättande av handlingsplaner.

Huvudskyddsombudet Tony Gezelius, som vände sig till Arbetsmiljöverket i oktober, är positiv till beslutet.

– Jag ser det som en seger för säkerheten.

Han tror knappast att Veolia kommer att försöka leva upp till Arbetsmiljöverkets villkor för att få fortsätta bemanna tågen med en ensam lokförare.

– Nej, de tre punkterna är oöverstigliga hinder. Inget järnvägsbolag skulle kunna åstadkomma ett sådant utbildningspaket med praktiska övningar i evakuering och brand.

Tony Gezelius anser att lokföraren behöver minst en kollega som är ombordansvarig och rör sig bland resenärerna.

– Annars uppstår en orimlig stress och oro hos föraren. Att vara ensam vid oönskade händelser som påkörning, sjukdom eller brand när det finns flera hundra resenärer, fungerar inte. Man kan helt enkelt inte ta ansvar för deras säkerhet.

Veolia Transport har under sommaren sagt upp 95 anställda på grund av arbetsbrist. Tony Gezelius är en av dem som får lämna företaget. Han tror inte att Veolia Transport kan leva upp till Arbetsmiljöverkets bemanningskrav med den minskade personalstyrkan.

– Nej, absolut inte. Det är problem med bemanningen redan i dag och då har de uppsagda inte ens gått hem ännu.

Veolia Transport har nu tre veckor på sig att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. Men om det blir så är för tidigt att säga, enligt Klara Haage, pressansvarig på Veolia Transport.

– Nu ska vi först analysera vad som står i beslutet.

Enligt Klara Haage är det inte uteslutet att bolaget försöker att uppfylla Arbetsmiljöverkets villkor för fortsatt bemanning med en ensam lokförare. Huruvida uppsägningarna gör det omöjligt för Veolia Transport att komplettera lokföraren med minst en ombordansvarig är något bolaget ännu inte kan svara på.

– Den bedömningen har vi inte gjort, säger Klara Haage.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA