Färre deltider i nytt avtal
95 anställda på Veolia Transport har sagts upp. Ett tjugotal av dem har erbjudits deltidsjobb. Facken har försökt hitta lösningar för att det ska bli så få deltider och timanställningar som möjligt. Men förbundens avtal ser olika ut.
I mars varslade Veolia Transport, som kör för Öresundståg, om uppsägning av 250 anställda. Nu har 95 lokförare, tågvärdar och administratörer sagts upp, varav ett tjugotal erbjudits återanställning på 75 procents deltid.
Både ST och Seko har stridit för att minska såväl antalet uppsägningar som antalet deltids- och timanställninar. Men medan ST och Sacoförbundet Trafik och Järnväg, TJ, fortsatte förhandla gick Seko ut i en strejk under drygt två veckor i juni.
STs uppgörelse med Veolia går ut på att gemensamt arbeta fram scheman som innebär färre deltider och timanställningar.
Enligt STs ordförande på Veolia Transport, Mikael Yang, ska parterna arbeta för en effektivitet på 98 procent i schemaläggningen. Det kan innebära att facket måste acceptera scheman som gör avsteg från kollektivavtalet. Till exempel kan det bli aktuellt med arbete på kvällen före en fridag, då man egentligen har rätt till ledigt från klockan 19.
Veolias affärsområdeschef Mikael Danielsson säger att företaget gärna minskar andelen tim- och deltidsanställda.
– Det har vi inget emot, men det kräver ökad effektivitet som bygger på avsteg från regelverket. Det blir inga permanenta förändringar utan man får komma överens från gång till gång. Det bygger på en bra dialog parterna emellan, säger han.
Enligt Sekos nya avtal, som har en annan konstruktion än STs och TJs, ska andelen produktionstimmar utförda av timanställda begränsas till fem procent. Inte heller de deltidsanställdas andel av den totala mängden utfört arbete får bli högre än fem procent.
– Timanställningarna ska vi arbeta ned, men det får ske på sikt, för en del har kontrakt under hösten, säger Sekos ordförande på Öresundståg, Jens Kvist Christensen.
Han tror att det går att förena kollektivavtalets ledighetsregler med utökad effektivitet i schemaläggningen.
– Det krävs bara papper och penna och lite huvudräkning så är det fixat, säger Jens Kvist Christensen.
Enligt Sekos avtal ska de timanställda få löneökningar som tas ur det redan förhandlade utrymmet för övriga grupper.
Jens Kvist Christensen vill att ST centralt ska anta samma avtal som Seko har med Almega.
– Det hoppas vi såklart. Det skulle göra vardagen lättare för oss som jobbar lokalt.
STs förhandlingsombudsman inom spårtrafiken, Ellen Simonsson, säger att frågan är ajournerad till slutet av augusti.
– STs förhandlingsdelegation har inte tagit ställning ännu.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.