Fler anmälningar till Europaombudsmannen
Under 2005 mottog Europaombudsmannen 3 920 klagomål – en ökning med fem procent jämfört med 2004. Det framgår av ombudmannens årsredovisning.
Vart fjärde klagomål till Europaombudsmannen Nikiforos Diamandouros handlade om bristande öppenhet, som till exempel vägran att lämna ut handlingar. Orättvisa/maktmissbruk (17 procent) och diskriminering (13 procent) var andra stora områden. 1,8 procent av klagomålen kom från Sverige. Sverige utgör två procent av EUs befolkning.
Andelen anmälningar som skickades på elektronisk väg var rekordstor: 59 procent av samtliga klagomål år 2005 kom antingen per e-post eller via det klagomålsformulär som finns på ombudsmannens webbplats. Anmälningarna skickades direkt av enskilda medborgare i 3 705 fall, medan 215 klagomål kom från organisationer eller företag.
I tre fall av fyra hänvisade ombudsmannen den klagande till rätt instans för att få problemet löst. Ombudsmannen inledde 338 undersökningar under året på grund av klagomål.
De flesta av undersökningarna avsåg Europeiska kommissionen (68 procent).
Europeiska gemenskapernas byrå för uttagningsprov för rekrytering av personal (EPSO) var föremål för 73 undersökningar, Europaparlamentet för 58 och Europeiska unionens råd för 14.
Vanligaste klagomålen
o Bristande öppenhet, inbegripet vägran att lämna ut handlingar, 24 %
o Orättvisa, maktmissbruk, 17 %
o Diskriminering, 13 %
o Övriga administrativa missförhållanden, 12 %
o Felaktigt förfarande, 10 %
o Försening som kunna undvikas, 9 %
o Försumlighet, 6 %
o Underlåtenhet att säkerställa fullgörande av skyldigheter, 5 %
o Felaktig rättstillämpning, 4 %
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.