Färre JO-anmälningar och mer beröm
Antalet anmälningar till Justitieombudsmannen, JO, minskar, samtidigt som Försäkringskassan får mer beröm från medborgarna än någonsin tidigare.
Försäkringskassan har gjort en sammanställning av antalet JO-anmälningar mot myndigheten. Enligt sammanställningen har antalet minskat med 30- 40 procent.
”Minskningen är ett kvitto på att vi handlägger bättre och det är ett välkommet resultat av alla förbättringsinsatser vi arbetat så hårt med sedan ett par år tillbaka”, kommenterar försäkringsdirektör Birgitta Målsäter i ett pressmeddelande.
Försäkringskassan får enligt pressmeddelandet också mer beröm från medborgarna än någonsin tidigare via sin webbplats.
Under 2011 fick JO in 473 anmälningar mot Försäkringskassan, varav 75 ledde till en fördjupad granskning. Motsvarande siffror för 2010 var 793 anmälningar, varav 107 granskades av JO.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.