Försäkringskassan blir mer effektiv
Försäkringskassan har blivit mer effektiv sedan sammanslagningen till en enmyndighet, enligt en ny rapport från Inspektionen för socialförsäkringen. Men en del av de regionala skillnaderna finns kvar.
Fram till och med 2004 sköttes administrationen av socialförsäkringen av Riksförsäkringsverket, RFV, och en självständig försäkringskassa i varje län. Från 2005 är det den sammanhållna myndigheten Försäkringskassan som sköter socialförsäkringen.
Ett skäl för sammanslagningen var att bättre nå regeringens mål om en rättssäker och effektiv socialförsäkringsadministration som håller hög kvalitet.
Nu har Inspektionen för socialförsäkringen granskat effektiviteten i den nya myndigheten. Flera resultat är positiva. De flesta handläggningstiderna har förbättrats, som exempelvis tiderna för sjuk- och aktivitetsersättning, arbetsskadelivränta och assistansersättning. Bostadsbidrag och bostadstillägg till pensionärer har däremot fått försämrade handläggningstider.
De regionala variationerna i beslutsfattandet – ett mått på enhetligheten i handläggningen – är fortsatt stor i vissa förmåner, trots att ett av syftena med att inrätta Försäkringskassan var just att minska dessa.
Kostnaderna per handlagt ärende har minskat, samtidigt som det inte finns några indikationer på att kvaliteten har försämrats.
Däremot påpekar utredarna att det inte finns några tillförlitliga mått för hur beslutskvaliteten, det vill säga förmågan att fatta korrekta beslut, har utvecklats under perioden.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.