Elias Hedlund.
Bild: Elis Hoffman
Elias Hedlund.

»Erbjudande« att sluta upprör konduktörer

SPÅRTRAFIKEN2016-03-22

Arriva har frågat 103 konduktörer vid Tvärbanan och Nockebybanan i Stockholm om de vill säga upp sig frivilligt.Betänketiden är endast två veckor. Konduktörerna Elisabeth Björklund och Elias Hedlund är besvikna.

Av:  Susanne Eriksson,  Lennart Frykskog

Bakgrunden till »erbjudandet« är att Arriva och SL ska genomföra ett tidsbegränsat försök under juni till december 2016 som innebär att tågen inte ska ha några konduktörer. I stället ska det placeras ut stolpar där resenärerna själva ska visera sina biljetter.

– Vi är väldigt ledsna. Vi har tidigare fått uppgifter om att vi skulle vara kvar som konduktörer eller plattformsvärdar under pilotprojektet. Nu får vi veta något helt annat, säger Elizabeth Björklund.

Hon och Elias Hedlund är kritiska till att de bara fått två veckor på sig, till 29 mars, att ta ställning till hur de ska göra. De som väljer att vara kvar vet ännu inte vilka arbetsuppgifter de kommer att få. En förhandling om detta ska ske med facken först 7 april.

– Det är kort betänketid. Det känns inte bra, säger hon.

Tvärbanan har SLs nöjdaste resenärer, påpekar Elias Hedlund. Han tror att det blir annorlunda nu.

– Man vill ha intäkter, men man glömmer det här med säkerhet, trygghet och service för resenärerna.

Doris Philip, ordförande för ST spår och spärr inom Arriva, menar att arbetsgivarens agerande strider mot Stockholms trafiknämnds beslut från 2015. I beslutsunderlaget talas om att konduktörerna under projekttiden ska få gå över till andra uppgifter som tågvärdar och plattformsvärdar.

– Man hade kanske förväntat sig att få en annan roll, men inte det här så kallade erbjudandet. Vi avråder våra medlemmar från att tacka ja.

Det kan verka bra att säga upp sig och få ett avgångsvederlag på sex eller tolv månadslöner, konstaterar Doris Philip.

– Men det är inte så flott som det ser ut på pappret. Du får en karenstid i a-kassan när pengarna är slut och din SGI, som sjukpenning och annat beräknas på, kan påverkas.

De som tackar nej till avgångsvederlag blir omplacerade under själva projekttiden, förklarar Doris Philip.

– Efter projekttiden är det vår bedömning att de kommer att sägas upp på grund av övertalighet, säger hon.

Tomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva, påpekar att det är frivilligt att säga upp sig.

– Det finns inget som pekar på att försöket inte permanentas och då blir det övertalighet när projekttiden är slut. Erbjudandet ska ses som en möjlighet till mjukare övergång, säger han.

 

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Ola (ej verifierad) ons, 03/30/2016 - 14:06
Finns företag som provat detta med dåligt resultat. Olyckor, service och skadegörelse ökar markant. Lägg realistiska bud på trafiken från början istället. Likaså borde SL förstå att det inte är gratis att bedriva spårtrafik.
Inlagt av Anders J (ej verifierad) sön, 04/10/2016 - 12:07
Det gäller ju 103 st, det innebär att arbetsgivaren slipper 6 månaders varsel till länsarbetsnämnden om dom säger upp sig själva, smart drag!
Ni ska absolut inte säga upp er, låt arbetsgivaren säga upp er, det lider ni minst skada av.
kontakta ert fackförbund, är ni inte fackanslutna har ni skitit ochsjälv trampat i det.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA