Ensamarbete stoppas efter hot på tågen
Arbetsmiljöverket har förbjudit ensamarbete i Skånetrafiken sedan huvudskyddsombudet Malin Cato beordrade skyddsombudsstopp efter ett rån i förra veckan. Ingripandet påverkar sannolikt förhandlingarna om uppsägning av 105 anställda.
7 juni lämnade skyddsombuden in krav om stopp för ensamarbete till Veolia med kopia till Arbetsmiljöverket.
Kort därefter blev en tågvärd attackerad och bestulen på kassan. STs huvudskyddsombud Malin Cato beordrade omedelbart ett skyddsombudsstopp. Arbetsmiljöverket beslutade att förbjuda ensamarbete fram till 19 augusti och motiverade beslutet med ett sjuttiotal
incidenter med hot eller våld sedan nyår.
Förbudet kan förlängas om inte Veolia kan presentera en godtagbar lösning.
Arbetsmiljöverkets beslut innebär att tågvärdarna bara tar hand om avgången, sedan sätter de sig i tjänstekupén. De gör inga biljettkontroller ensamma.
Samtidigt har Veolia varslat om uppsägning av 105 anställda, varav 87 tågvärdar – en kalkyl som bygger på ensamarbete.
Malin Cato påpekar att tågvärdarna i Skånetrafiken ofta arbetar ensamma redan i dag:
– Även när Veolia haft bra bemanning utsätts personalen för hot och våld. Nu ville Veolia ha ensamarbete på alla tåg. Därför var vi tvungna att agera.
Hon anser att politikerna i Skåne måste få upp ögonen för de anställdas arbetssituation:
– I samband med biljettkontrollen går det alltför ofta över styr. Personal har tvingats fly, blivit sparkade, hotade och kränkta. Med ensamarbete ökar otryggheten för resenärerna, liksom skadegörelsen. Många kommer att planka och då förlorar Skånetrafiken pengar. Det här är helt fel väg att gå.
Skånetrafiken riskerar en förlust på 120 miljoner kronor enbart i år och villkorade ett förlängt avtal med att Veolia sänkte kostnaderna. Det är orsaken till att företaget varslat 105 anställda. Målet är att spara 24 miljoner kronor per år.
Malmö drabbas hårdast – där är 55 av 130 tågvärdar varslade. Tidigare har Öresundstågen varit bemannade med en tågvärd per tågsätt. Ett tåg kan ha upp till tre tågsätt och är då 260 meter långt. Nu ska en tågvärd klara hela tåget.
– Det blir sämre service, konstaterar STs sektionsordförande Annika Ekvall. Men värst är att det riskerar att bli mer hot och våld ombord på tågen. Det är redan ett stort problem.
Enheten i Göteborg läggs ned och 17 anställda får gå.
Förhandlingarna fortsätter i veckan, säger Annika Ekvall som är nöjd med Arbetsmiljöverkets beslut.
– Nu är det upp till Veolia att presentera en lösning som garanterar säkerheten för tågvärdarna.
Veolias ledning vet ännu inte vad skyddsombudsstoppet kommer att innebära för den framtida bemanningen:
– Givetvis påverkas förhandlingarna av Arbetsmiljöverkets beslut, säger Veolia Transports affärschef Mikael Danielsson. Men det är för tidigt att säga hur.
Skyddsombud kan stoppa arbetet
Skyddsombudet på en arbetsplats kan stoppa arbetet om det finns en omedelbar och allvarlig risk för någons liv eller hälsa. Därefter inspekterar Arbetsmiljöverket arbetsplatsen och avgör om något måste ändras eller om jobbet kan fortsätta. Arbetsgivaren kan också själv acceptera stoppet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.