Kräver dubbelbemanning

SPÅRTRAFIK2012-06-07

Skyddsombuden i Skånetrafiken begär att Veolia stoppar ensamarbete och vidtar åtgärder mot hot och våld på tågen. I måndags varslade Veolia 105 anställda om uppsägning och vill bara ha en ensam tågvärd per tåg.

I dag, torsdag, lämnade skyddsombuden in sina krav till Veolia med kopia till Arbetsmiljöverket, som kan ingripa om arbetsgivaren inte vidtar åtgärder.

– Vi har redan ensamarbete på vissa tåg, förklarar STs huvudskyddsombud Malin Cato. Trots att Veolia haft bra bemanning utsätts personalen för hot och våld. Nu vill Veolia ha ensamarbete på alla tåg. Därför måste vi agera.

Nu anser hon att politikerna i Skåne måste få upp ögonen för de anställdas arbetssitution.

– I samband med biljettkontrollen går det alltför ofta överstyr. Personal har tvingats fly, blivit sparkade, hotade och kränkta. Med ensamarbete ökar otryggheten för resenärerna, liksom skadegörelsen. Många kommer att planka och då förlorar Skånetrafiken pengar. Det här är helt fel väg att gå.

Skånetrafiken har varit i kris i flera år:

Statliga Danske Statsbaner, DSB, drev regiontrafik i södra och västra Sverige i bolaget DSB First, där DSB ägde 70 procent och skotska First Group 30 procent. Efter stora förluster och konkurshot tog Veolia i julas över trafiken i Sydsverige.

Skånetrafiken tvingades betala dyrt för att Veolia med kort varsel skulle ta över. Det tvååriga avtalet riskerade att åsamka Skånetrafiken en förlust på 120 miljoner kronor innevarande år. Avtalet har nu förlängts till december 2014 och en ny upphandling ska inledas nästa år.

Men ett villkor från politikerna för att förlänga avtalet var att Veolia sänkte kostnaderna. I måndags varslade Veolia 105 anställda, 87 tågvärdar och 18 lokförare. Målet är att sänka kostnaderna med 24 miljoner kronor per år.

Malmö drabbas hårdast med 55 av 130 tågvärdar varslade. Tidigare har Öresundstågen varit bemannade med en tågvärd per tågset. Ett tåg kan ha upp till tre tågset och är då 260 meter långt. Nu ska en tågvärd klara hela tåget.

– Det blir sämre service, konstaterar STs sektionsordförande Annica Ekvall. Hur ska du hinna hjälpa en handikappad resenär i andra ändan av ett 260 meter långt tåg som stannar högst två minuter per station?

Hon tror också att det blir fler som struntar i att köpa biljett då de vet att en ensam tågvärd inte hinner kolla alla.

– Men värst är att det riskerar att bli mer hot och våld ombord på tågen. Det är redan ett stort problem.

På fredagen ska facken förhandla om varslen. Det finns åtta turordningskretsar i de kommuner som berörs. Enheten i Göteborg läggs ned helt och 17 anställda får gå.

– Jag fick just turordningslistorna, säger Annica Ekvall. Folk är jätteoroliga för de vet hur de ligger till på listorna. I Malmö ingår även 78 anställda i administrationen, minus de chefer som är undantagna. Nu handlar det bara om att rädda så många som möjligt.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA