Ensamarbete på SJs tåg granskas
En ensam förare på SJs motorvagnståg räcker inte. Bolaget riskerar nu vite på en kvarts miljon kronor om man inte gör en riskbedömning kring bemanningen före hösten.
Det var i november i fjol som huvudskyddsombudet på SJ AB med omedelbar verkan avbröt allt ensamarbete ombord på motorvagnståg i hela landet, med hänvisning till bristfällig bemanning. Då hade det framkommit att bolaget tillåtit trafik med motorvagnståg utan annan ombordpersonal än föraren, enligt uppgift till Arbetsmiljöverket.
Regeringen har sedan tidigare förbjudit SJ att låta en ensam förare köra motorvagnståg av modellen Regina utan ytterligare någon anställd ombord. Detta eftersom ensambemanning skapar en stark psykisk stress för förarna.
Arbetsmiljöverket ansåg inte att det var någon akut fara för liv och hälsa, och hävde stoppet. Men myndigheten menar samtidigt att förbudet mot ensamarbete på Regina-tågen rimligen borde motsvara villkoren på övriga typer av motorvagnståg, till exempel dubbeldäckarna och Öresundstågen. Det skulle därför kunna bli aktuellt med normerande krav för bemanningen även på dessa tåg, resonerar Arbetsmiljöverket.
Nu kräver man att SJ gör en ordentlig riskbedömning av arbetsförhållandena på motorvagnstågen, med särskild tonvikt på bemanningsfrågan. Såväl fysiska som psykosociala och organisatoriska faktorer ska ses över. Undersökningen måste vara klar senast 1 oktober i år, annars riskerar bolaget vite på 250 000 kronor.
FAKTA Skyddsombudsstopp
Enligt Arbetsmiljölagen har skyddsombud rätt att avbryta arbete som innebär omedelbar och allvarlig fara för en arbetstagares liv eller hälsa, om situationen inte omgående går att förbättra med hjälp av arbetsgivaren. Stoppet gäller tillfälligt i väntan på beslut från Arbetsmiljöverket.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.