Enklare anmäla arbetsskada
Det ska bli mindre krångligt att anmäla arbetsskador. Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket har tillsammans skapat ett anmälningsverktyg på internet.
Arbetsskadeanmälningarna är viktiga. Dels för att Arbetsmiljöverket genast ska kunna reagera på allvarliga risker. Dels för att samhället ska kunna upptäcka långsiktiga trender. Dessutom behövs anmälningarna i prövningen av rätten till arbetsskadelivränta.
Men det har varit för krångligt att göra en anmälan, anser man på Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan. Båda myndigheterna är mottagare av anmälningar och det är inte alltid lätt att veta vilken myndighet man ska vända sig till.
– Vi försöker lägga ihop båda delarna i ett system. Tidigare var man tvungen att anmäla dubbelt i många fall. Det här ska förenkla och minska bördan för arbetsgivarna, säger statistikern Börje Bengtsson på Arbetsmiljöverket.
Sajten heter anmalarbetsskada.se. Där kan anmälaren välja bland följande kategorier:
- Allvarlig olycka
- Arbetsolycka
- Allvarligt tillbud utan personskada
- Olycka på väg till eller från arbetet
- Dödsfall på grund av olycka
- Dödsfall på grund av sjukdom
- Arbetssjukdom
Vad som ska anmälas kan nog de flesta avgöra utan några djupare kunskaper om arbetsmiljölagen eller socialförsäkringsbalken. Vem som helst, inte bara arbetsgivare, kan använda sajten. Den som förväntar sig en prövning av rätten till arbetsskadelivränta måste dock komplettera webbanmälan med en anmälan på papper.
Arbetsmiljöverket räknar med att det finns ett betydande mörkertal när det gäller arbetsskador och allvarliga tillbud. Myndighetens generaldirektör Mikael Sjöberg hoppas att det nya verktyget ska minska mörkertalet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.