E-upphandling har ökat effektiviteten
Nio av tio myndigheter tror inte att det blir något problem att leva upp till EUs krav på elektronisk upphandling. De som har börjat anser att effektiviteten i upphandlingarna har ökat, framgår av en rapport från Konkurrensverket.
Konkurrensverket har låtit en grupp forskare genomföra en enkät bland statliga myndigheter för att klarlägga hur långt de kommit med elektronisk upphandling. Närmare 85 procent av upphandlande myndigheter använder redan elektronisk kommunikation när de annonserar sina upphandlingar. Av dessa använder fyra av fem någon slags plattformslösning, medan de resterande använder annan form av elektronisk kommunikation. Sju av tio myndigheter uppger att de kan minska sina kostnader om de genomför offentlig upphandling med hjälp av elektronisk kommunikation.
Av enkäten framgår att de myndigheter som använder sig av elektrisk kommunikation vid upphandling ser tydliga förändringar – effektiviteten och transparensen i upphandlingsprocessen har ökat, risken för ofullständiga anbud har minskat, och den totala tidsåtgången per upphandling har minskat.
EUs nya upphandlingsdirektiv från februari 2014 kräver e-upphandling. E-upphandling lyfts också fram som en prioriterad fråga i regeringens e-förvaltningsstrategi. 89 procent av myndigheterna bedömer att det inte kommer att innebära några svårigheter att leva upp till obligatoriet. De myndigheter som har störst erfarenhet av e-upphandling hanterar i allmänhet fler moment elektroniskt och ser också fler fördelar och nyttor med e-upphandling.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.