Connex i konflikt också i Frankrike
Trafikföretaget Connex – som också bland annat driver Stockholms tunnelbanor åt SL – är inblandat i flera aktuella konflikter i sitt hemland Frankrike.
Problemet är inte Connex utan privatiseringen av kollektivtrafiken, enligt flera franska fackrepresentanter. Andra påstår att bolaget har extra hårda nypor.
– Jag var obekväm eftersom jag kritiserade företaget öppet, säger Jean-Louis Bourgatte.
Han var tidigare anställd som busschaufför hos Connex i Nancy i nordöstra Frankrike och aktiv inom fackförbundet CGT. För snart två år sedan sparkades han med motivet grov förolämpning av arbetsledningen.
Ärendet gick ända upp till arbetsmarknadsministern, som godkände avskedandet för ett år sedan. I Nancy reagerade kollegorna genom att sympatistrejka. Jean-Louis Bourgatte hävdar att man angav svepskäl för att bli av med honom. Sedan dess har han återanställts av den fackföreningsdrivna företagskommittén hos Connex i Nancy.
Ny strejk i oktober
Men stämningen i Nancy är fortfarande spänd. I oktober strejkade en del av busschaufförerna under 17 dagar och krävde bland annat högre löner. Det är länge med tanke på att det innebär 17 dagar utan lön.
Connex har sitt huvudkontor i Frankrike. Den franska filialen har omkring 25 000 anställda och sköter bland annat driften av kollektivtrafiken i en rad städer runt om i landet på uppdrag av kommunerna.
Patrick Blaise
är också anställd av Connex och representant för fackförbundet CFDTs nationella transportfederation. Han vill inte uttala sig om fallet Bourgatte, men säger att man har märkt att franska företag under de senaste åren allt oftare försöker avskeda fackligt aktiva, vilket han förklarar med ett generellt tuffare klimat.
Inte fler avskedade
– Men de personer som verkligen avskedas har inte blivit fler, eftersom vi har ett särskilt skydd av lagen. Yrkesinspektörerna brukar stoppa avskedandena. Det är mycket ovanligt att ett ärende går upp till ministernivå och dessutom godkänns, säger Patrick Blaise.
Han säger samtidigt att han som fackligt aktiv inte har känt av att Connex skulle vara särskilt fientligt inställt gentemot fackföreningar. Däremot är han, liksom de flesta fackrepresentanter i Frankrike, motståndare mot en fortsatt privatisering av offentlig verksamhet.
– Att privata företag drivs av ett vinstintresse kan man knappast anklaga dem för. Men det gör ju att vi löntagare pressas hårdare, säger Patrick Blaise.
Connex som andra
En kollega till honom hos FO Transport, Gérard Apruzzese, säger också att Connex inte är känt för att vara tuffare än andra privata företag på marknaden.
– Problemet är att det är verksamhet som bör finnas kvar i offentlig regi. Det handlar om allas vår säkerhet och om allmänhetens rätt till samma service oavsett var de bor. Dessutom innebär en uppsplittrad marknad att löntagarnas ställning försvagas, säger Gérard Apruzzese.
Två andra aktuella konflikter, där Connex också är inblandat, berör just detta.
Nyligen meddelade regeringen att färjebolaget SNCM, som bland annat driver trafik mellan fastlandet och Korsika, ska privatiseras. En av övertagarna är Connex. De anställda gick genast ut i en strejk. Konflikten pågick i flera veckor. Men protesterna riktade sig inte specifikt mot Connex, utan mot att staten inte behöll kontrollen över färjebolaget.
Strejk i Marseille
En nu pågående konflikt i Marseille handlar om ungefär samma sak. Sedan fjärde oktober har kollektivtrafiken i den sydfranska staden i stort sett stått helt stilla på grund av strejk. Fackförbunden vill ha garantier för att nya spårvagnslinjer ska drivas i offentlig regi och inte av Connex.
– Vi protesterar inte mot ett specifikt företag utan mot en privatisering av verksamheten, säger Patrick Parra, representant för CFDT och själv anställd av det offentliga kollektivtrafikbolaget RTM. Men han tillägger att Connex inte har något gott rykte och att Connexanställda busschaufförer i mindre kommuner runt om Marseille har lägre löner än de som jobbar inne i stan.
– Här följer vi konflikten i Stockholm med stort intresse.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.