Besparing på Trafikverket får kritik av ST

TRAFIKVERKET2024-10-23

Regeringen föreslår att Trafikverket ska spara 300 miljoner kronor nästa år, efter att myndigheten gjort en egen genomlysning av sina kostnader. Men STs avdelningsordförande Mikael Sandberg är kritisk till hur arbetsgivaren agerat. ”Det gick från att titta på hur vi kan arbeta smartare till hur det blir billigare”, säger han.

I regeringens budgetproposition för 2025 föreslås en besparing på Trafikverkets anslag på 300 miljoner kronor. Året därpå ska myndighetens anslag minska med ytterligare 300 miljoner kronor.

Besparingskraven från regeringen kommer efter att Trafikverket på egen hand konstaterat att det går att kapa myndighetens kostnader med 600 miljoner kronor per år till slutet av 2025, efter en genomlysning som visat att förvaltningsutgifterna ökat i förhållande till verksamhetens volym.

Mikael Sandberg, avdelningsordförande för ST inom Trafikverket, var till en början nöjd med myndighetens initiativ, som då handlade om att hitta förbättringar och effektivisera. Men efter ett tag upplevde han att fokuset i stället flyttades till att spara pengar. Nu riktar han kritik mot arbetsgivaren.

– Det gick från att titta på hur vi kan arbeta smartare till hur det blir billigare. I min värld gör man förbättringar och effektiviseringar först, för att sedan se resultatet av det. Nu gick vi baklänges genom att först dra in på pengarna för att det ska leda till förbättringar, säger Mikael Sandberg.

De områden där besparingar nu framför allt diskuterats är verksamhetsutveckling och konsulter, enligt Mikael Sandberg. Där tror han också att det kan vänta personalneddragningar.

– Än så länge är inget klart. Många är oroliga och det diskuteras mycket runt fikaborden vad det här kommer att innebära. Men förhoppningsvis kommer det att finnas arbetstillfällen på andra håll i myndigheten så att vi kan undvika uppsägningar, säger han.

Enligt Francisca Ramsberg, överdirektör på Trafikverket, går det i nuläget inte att säga om det kommer att krävas uppsägningar för att nå målet.

– Samtidigt som vi ska omhänderta den här besparingen aviserade regeringen också stora satsningar på infrastrukturen. Vi behöver jobba vidare med hur vi hanterar det på bästa sätt. Men självklart kommer en besparing på 300 miljoner kronor att få konsekvenser för verksamheten, säger hon.

Hur det kommer att se ut i detalj ska enligt Francisca Ramsberg kommuniceras senare under hösten. Hon betonar samtidigt att myndigheten är angelägen om att behålla kompetens.

– Vi kommer att jobba systematiskt med kompetens- och resursinventeringar. Vi säkerställer också att vi har en bra intern matchning, rörlighet och kompetensutveckling utifrån ambitionen att vi vill tillvarata den kompetens vi har i så stor utsträckning som möjligt.

Hur ser du på kritiken från facket om att arbetet svängt från effektivisering till besparing?

– För att få ett tryck i frågor är det ibland nödvändigt att sätta kvantifierbara mål, och det gjorde vi. Min bild är att det här arbetet innehåller så väldigt mycket mer än bara pengar, och det försöker vi hela tiden prata om. Men jag förstår att man kan tolka det på olika sätt, säger Francisca Ramsberg.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA