Båten i drift i 20 år efter asbestlarmet
Det finns asbest i Fiskeriverkets fartyg Argos. Trots att det var känt redan 1990 har fartyget fortsatt att användas, år efter år. Alla som har arbetat på båten erbjuds nu hälsoundersökning för att se om de har tagit skada av de livsfarliga fibrerna.
Argos är Sveriges största havsforskningsfartyg. När fartyget låg på Gotenius varv i Göteborg för en reparation i slutet av januari slog besättningen larm: båten innehåller asbest i både väggar och tak. Materialprover och dammprover på fartyget har därefter bekräftat uppgiften.
– Det värsta är att vi inte ens vet hur många människor som har blivit utsatta för den här hälsofaran. Uppenbarligen har vi stora brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet, säger Fiskeriverkets huvudskyddsombud Stig Thörnqvist.
Känt sedan 1990
Ett dokument från 1990 visar att det redan då var känt att Argos innehöll asbest i samtliga tak och brandskyddade gångar.
I januari det året fick nämligen Sjöfartsverket in en ansökan om dispens från asbestföreskrifterna: befälhavaren ombord på fartyget bad om tillåtelse att ha asbestplattorna kvar efter reparationsarbeten.
– Jag blev väldigt upprörd när jag fick reda på det. Då kände man alltså till asbesten, men sedan har ingenting hänt, säger Stig Thörnqvist.
Kan ge lungcancer
Asbest kan bland annat leda till lungcancer eller mesoteliom, som är en dödlig och elakartad tumör i lungsäcken eller bukhinnan. Sjukdomarna kan uppträda många år efter exponeringen.
Roger Simu, tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverket, är mycket bekymrad.
– Att exponera personal för luft som är kontaminerad med asbest är helt enkelt väldigt allvarligt, säger han.
Har länge velat byta fartyg
Argos byggdes 1973 och används i forskningssyfte av både Fiskeriverket och SMHI. Fartyget är i dåligt skick och Fiskeriverket har i flera år vädjat till departementet om att få byta ut båten.
Redan för fem år sedan konstaterade myndigheten att det var »stor risk för haveri«, arbetsmiljön var dålig och skrovet hade allvarliga skador. Fartygets dåliga skick innebär också ökad risk för att asbesten har spritts ut i luften: asbestskivorna har många sprickor där de farliga fibrerna kan ha frigjorts.
Mängder av människor har hunnit arbeta på fartyget under årens lopp. Fiskeriverket har trålat under vinterhalvåret, och SMHI har genomfört ett tiotal veckolånga forskningsresor med Argos varje år.
Generaldirektören visste inget
Fiskeriverket har ett dubbelt ansvar för Argos: både som arbetsgivare och som tillsynsmyndighet. Axel Wenblad är myndighetens generaldirektör.
– Jag har det yttersta ansvaret. Men jag hade ingen aning om asbestförekomsten. Hade jag känt till den hade jag givetvis vidtagit åtgärder, säger han.
Men förutom dispensansökan från 1990 finns ytterligare en rapport på Fiskeriverket från 2006 som konstaterar att det »inte kan uteslutas« att asbest använts som material både i isolering, i packningar och i laminat. Inte heller den rapporten säger sig Axel Wenblad känna till.
– Vi får utreda varför jag inte har fått den informationen. Men i första hand måste vi nu göra det som krävs för dem som är berörda, säger han.
Argos är nu bogserad till sin hemmahamn Tångudden i Göteborg. Det råder tillträdesförbud för alla som inte bär skyddsutrustning.
En förundersökning om misstänkt arbetsmiljöbrott är inledd.
Fiskeriverket och SMHI går tillbaka i arkiven och försöker kartlägga all personal som har arbetat på båten, från 1970-talet fram till i dag. Målet är att alla – anställda, besättningspersonal, gästforskare från Sverige och andra länder – ska kontaktas, få information om situationen och genomgå hälsoundersökning.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.