Banverkets säkerhetsprojekt kritiseras

NYHET2004-11-22

Svag projektledning och motstånd inom organisationen har starkt försenat Banverkets arbete med nya trafiksäkerhetsregler, rapporterar Banverkets personaltidning Rallaren i sitt kommande nummer. Projektet har hittills kostat över 70 miljoner kronor.

År 2000 startade Banverket sitt arbete med nya säkerhetsregler för de svenska järnvägarna, Tri. Reglerna ska anpassas till den nya trafikstyrningen och till det faktum att fler operatörer än SJ kör på spåren numera.

Enligt en uppdragsbeskrivning från 2003 skulle utbildning om de nya säkerhetsreglerna ha startats i somras. Omkring 10 000 anställda i säkerhetstjänst berörs. Men ingen utbildning har kommit igång, eftersom reglerna inte är klara.

Tidsgränserna för projektet har skjutits upp två gånger, och nu finns inget slutdatum. Tågföretagen får nu i stället utbilda personalen i de gamla reglerna. Exempelvis har Green Cargo sett sig tvungna att snabbt ta fram ett eget utbildningsmaterial.

I det kommande numret av Banverkets personaltidning Rallaren görs en kritisk granskning av projektet. Enligt intervjuade personer har projektledningen varit svag. Ett annat problem sägs vara att projektet delvis bemannades av personer som ansvarade för den gamla säkerhetsordningen, och att det där funnits ett motstånd mot Tri.

– Ledningen har svajat. Om man hållit en linje och mött på motstånd har man valt en ny väg, säger Håkan Sjöström, Tri-ansvarig på Green Cargo, till Rallaren.

Enligt Rune Lindberg, chef för Banverkets avdelning Järnvägssystem, är kritiken angående förseningarna berättigad.

Projektet har ideligen kommit i situationer av oförutsett merarbete, och beslutsstödet har varit svagt, säger han till ST Press. 

– Nu har vi styrmöten varje vecka, men vi borde ha riggat en mycket starkare organisation från början, tillägger han.

Håkan Sjöström, Green Cargo
Håkan Sjöström, Green Cargo

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Kommunikationer
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA