Avtal mot dumpade villkor
ST, Seko och Saco har slutit ett avtal med Almega om lägstalöner och arbetstidsregler inom långväga persontrafik på tåg. Ett första steg för att nya tågaktörer inte ska kunna ta sig in på marknaden genom att lägga låga anbud och dumpa löner, kommenterar STs ordförande Britta Lejon.
Avtalet innebär att arbetstidsreglerna och nivån på lägstalönerna inom fjärrtrafiken blir motsvarande vad som gäller i dag på statliga SJ. De som konkurrerar i upphandlingar kan därmed inte vinna med hjälp av avtalsdumpning, enligt ST.
Det är arbetet i en partsgemensam arbetsgrupp, som varit igång sedan i höstas, som ligger bakom resultatet. ST hoppas på fortsatta framgångar genom arbetsgruppen.
”Vi har förhoppningar om att kunna teckna likande uppgörelser också för tunnelbana och annan tågtrafik framöver” skriver Britta Lejon i ett pressmeddelande.
Däremot har ST ajournerat förhandlingarna om Almegas erbjudande att teckna samma löneuppgörelse som Seko när det gäller timanställningar. Förhandlingarna för STs del fortsätter i augusti. Förbundet är inte berett att avstå från löneutrymme för 2014, förklarar Britta Lejon.
”Vi har också andra farhågor, bland annat att grupper inom branschen riskerar att ställas mot varandra.”
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.