Arriva vill tvinga personal på Pågatågen till deltid
Gå ned i arbetstid, eller riskera att bli uppsagd. Det valet ställs nu heltidsanställd personal på Pågatågen inför. Samtidigt vill arbetsgivaren Arriva också att de anställda byter kollektivavtal, något som fått ST att reagera starkt.
Transportföretaget Arriva varslade inför sommaren 300 anställda på Pågatågen om uppsägning. Bolaget har tidigare kommunicerat att coronapandemin gjort att intäkterna minskat kraftigt då turer ställts in och passagerarna blivit färre.
Efter förhandlingar mellan fack och arbetsgivare står det nu klart vad som väntar personalen.
Arriva vill ändra tjänstgöringsgraden för all tillsvidareanställd åkande personal som i dag arbetar heltid. De kommer i stället att erbjudas nya anställningar på 80 procent. Den som tackar nej eller inte svarar på erbjudandet riskerar att bli uppsagd medan den som tackar ja inte längre kommer att omfattas av varslet. Enligt Arriva har erbjudandet totalt gått ut till 320 personer.
I samband med ändringen av tjänstgöringsgraden måste personalen också byta kollektivavtal, enligt Arriva. I stället för det lokala kollektivavtal som tidigare har funnits kommer de anställda att omfattas av det centrala branschavtalet. Enligt Mikaela Kronholm Lundgren, ordförande för ST inom Pågatågen, kommer det bland annat att leda till att personalen går miste om kortare arbetsvecka och viss ersättning för övertid, samt får färre fri- och semesterdagar.
– Det här är ren avtalsdumpning och skulle inte bara innebära stora förluster för den enskilda utan riskera att underminera hela branschen. Det centrala avtalet ska bara vara ett skelett som man bygger ett lokalt avtal utifrån, säger hon till Publikt.
Hur har det här tagits emot?
– Med ilska, besvikelse, och rädsla för vad som ska hända. Alla på jobbet är väldigt oroliga och arga. Många är också väldigt ledsna, vi trivs med våra jobb men vill inte jobba för ett företag som inte uppskattar sin personal, säger Mikaela Kronholm Lundgren.
Även STs förbundsordförande Britta Lejon reagerar starkt på beskedet.
”Det här är i grunden en konsekvens av att kollektivtrafiken på många håll i landet upphandlas på väldigt märkliga grunder, där operatörerna kan tillåtas att vinna offentliga upphandlingar med anbud som bygger på att de anställda ska få sämre villkor. För varje upphandling skruvas tumskruvarna om hårdare när det gäller arbetsvillkor och anställningsvillkor. Och lyckas Arriva med detta på Pågatågen, då följer fler efter. Det kan vi som fackförbund inte stillatigande acceptera”, kommenterar Britta Lejon Arrivas agerande i ett pressmeddelande.
Enligt Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva, är anledningen till beslutet att erbjuda de anställda att gå ned i tjänstgöringsgrad att man snabbt vill kunna trappa upp trafiken igen när det blir aktuellt.
– Naturligtvis hoppas och tror vi att trafiken snart ska kunna återgå till det vanliga. När det sker kan vi på det här sättet komma igång snabbare, jämfört med om vi skulle skicka ut folk i arbetslöshet. I det centrala branschavtalet finns en skrivning om att strävan är att man ska ha 100 procent tjänstgöringsgrad, säger han.
Kommer ni att återgå till heltidsanställningar efter pandemin?
– Det beror naturligtvis på hur trafiken och resandet kommer att se ut när pandemin klingar av. Blir det successivt, eller en snabb tillbakagång? Har vi etablerat nya mönster? Det hänger helt på vilka beställningar vi kommer att få från Skånetrafiken
Det lokala kollektivavtalet har diskuterats under flera år. Avtalet skrevs ursprungligen med ett dotterbolag inom Arriva som motpart, som inte längre ansvarar för trafiken, och företaget har därför hävdat att man inte är bundet att följa det i andra delar av koncernen. Avtalet gällde först fram till sista april i år, men förlängdes senare till november.
– När vi nu omreglerar arbetstiden så är det tvång att skriva ett nytt anställningsavtal och då gör vi det enligt det kollektivavtal som vi har, det vill säga branschavtalet. Detta är enligt gällande arbetsrätt, säger Christer Ekelund.
Han uppger samtidigt att man gärna vill få till ett nytt lokalt avtal framöver.
– Vi vill köra tåg och inte fajtas med facket, det finns inget självändamål i det. Samtidigt är det tidigare lokala avtalet byggt på helt andra förutsättningar än de som finns i dag. Men vi hoppas på att vi snabbt kan få till ett lokalt avtal och att det här blir en parentes, säger han.
Mikaela Kronholm Lundgren hoppas på att man kan nå ett nytt lokalt avtal, men menar att man just nu står långt ifrån varandra. Hon kommer själv att säga nej till erbjudandet, och hoppas att flera anställda följer efter.
– Det är förstås en risk där. Men om folk säger ja till det här vi skrivit bort vårt lokala kollektivavtal själva, och har inga vapen kvar att försvara det med.
Avtalsrörelsen inom spårtrafiken står för dörren och drar i gång i november.
– Vi är beredda att strejka, och många här på Pågatågen vill göra det. Så ställer sig förbundet bakom det har vi inga problem att strejka om vi kommer dit, och det tror jag att vi gör, säger Mikaela Kronholm Lundgren.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.