Arbetsmiljöverket synar stress i Kalmar
Polisens ledningscentral i Kalmar är underbemannad, hävdar ST som kopplat in Arbetsmiljöverket. Men arbetsgivaren tycker att det är för tidigt att utvärdera personalbehovet.
I maj slogs polisens länskommunikationscentraler i Kalmar och Kronobergs län ihop till en ledningscentral. Sedan dess har arbetsbelastningen på de 30 anställda varit orimligt hög, anser Bo Gustavsson, skyddsombud och sektionsordförande för ST:
– Operatörerna hinner knappt gå ifrån för att äta eller gå på toaletten. Många har svårt att varva ner efter jobbet och har fått sömnproblem.
Väntetiderna för dem som ringer till centralen är mellan 15 och 20 minuter. Även polispatrullerna får vänta länge på svar, förklarar han.
– Det finns exempel på att det dröjt 10 minuter innan någon har svarat på ett samtal från SOS-alarm. Det ska gå på 15 sekunder.
En anmälan har skickats till Arbetsmiljöverket som bett myndigheten om svar. Men Bo Gustavsson är inte nöjd med svaret:
– Det är bara en beskrivning av läget, så vi vill ha en komplettering.
Johan Bruun, vikarie för biträdande avdelningschefen, säger att man kunnat upprätthålla minimibemanningen under sommaren. Det har bland annat skett genom att operatörer skjutit upp sina semestrar till hösten.
– Visst har vi haft barnsjukdomar, men det behövs en ordentlig utvärdering innan vi vet om vi behöver anställa fler. Sommaren är alltid den mest hektiska perioden, säger han.
Bo Gustavsson menar att problemen inte kan vänta utan måste lösas nu. Inom kort ska Arbetsmiljöverket, arbetsgivaren och skyddsombuden ha ett möte för att se hur de kan gå vidare.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.