Anställd råkade slänga myndighetens designmöbler

FÖRSÄKRINGSKASSAN2022-08-11

En anställd på Försäkringskassan körde på eget initiativ till återvinningscentralen med möbler från ett av myndighetens kontor. Men möblerna – bland annat fyra designfåtöljer – skulle inte slängas. Mannen får nu 20 dagars löneavdrag.

Händelsen ägde rum under förra sommaren då den anställde inte hade så mycket att göra på jobbet. Eftersom kontoret skulle flyttas valde han då att tömma förråd och slänga myndighetens inventarier och möbler. Bland de möbler den anställde körde till återvinningscentralen fanns fyra Jetson-fåtöljer, designade av Bruno Mathsson.

Enligt Försäkringskassans riktlinjer ska möbler i största möjliga utsträckning återanvändas, och om det inte är möjligt kan de i stället säljas eller skänkas till andra myndigheter eller kommunal verksamhet. Designmöbler ska alltid behållas – oavsett skick. Den anställde har uppgett att han inte haft kännedom om riktlinjerna eller fåtöljernas värde.

Det var designfåtöljer av den här modellen - Jetson - som mannen körde till återvinningscentralen.
Bild: Linda Kling
Det var designfåtöljer av den här modellen - Jetson - som mannen körde till återvinningscentralen.

Efter att det uppdagats vad som skett hamnade ärendet hos Försäkringskassans personalansvarsnämnd, som nu beslutat att mannen ska få 20 dagars löneavdrag . Nämnden gjorde bedömningen att det borde varit uppenbart för mannen att han inte hade rätt att slänga arbetsgivarens egendom utan ett tydligt uppdrag.

Men STs ordförande på Försäkringskassan Thomas Åding tycker inte att den anställde ska bära hela skulden för det som hänt, utan riktar också kritik mot arbetsgivaren.

Thomas Åding berättar att myndigheten under de senaste åren styrt upp riktlinjerna för vad som gäller för möbler och andra föremål som inte längre använts, men att det vid flyttar längre tillbaka i tiden inte varit ovanligt att utrustning och möbler kastats.

– Det är inte konstigt om det synsättet finns kvar på vissa håll. Självklart borde den anställde ha frågat om vad som gällde här. Men vi tycker också att arbetsgivaren behöver bli bättre på att informera och redogöra om nya riktlinjer och vad som gäller. Den kritiken har vi tagit upp, och det känns också som att det landat hos ledningen, säger Thomas Åding.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA