Allvarlig kritik mot Försäkringskassan
Justitieombudsmannen, JO, riktar allvarlig kritik mot rutinerna för överklaganden hos Försäkringskassan i Västernorrland, och låter utreda bristerna i ett särskilt initiativärende.
JO har fått två anmälningar mot Försäkringskassan i Västernorrland. I båda fallen handlar det om att försäkringskassebeslut som överklagats inte överlämnats till länsrätten.
I det ena fallet, som gällde ett beslut om livränta, sorterade den ansvariga tjänstemannen av misstag överklagandet i fel mapp, och glömde därför att skicka det vidare. Det andra ärendet handlade om bilstöd. I det fallet sorterades det fel på kassans länskontor och hamnade på utbetalningsavdelningen i stället för att vidarebefordras till länsrätten.
I båda fallen har JO inlett förundersökning om tjänstefel mot respektive tjänsteman, men inte kunnat styrka brott.
JOs utredning visar att det är rutin att överklagade ärenden först går till en handläggare för yttrande innan det vidarebefordras till länsrätten. Först när överklagandet vidarebefordrats till länskontoret registreras det.
JO slår fast ett överklagande ska vidarebefordras inom en vecka, och att de dröjsmål som skett i dessa två ärenden är oacceptabla, även om de föranletts av misstag. I fallet med livränta undanröjde dessutom länsrätten kassans beslut, sedan överklagandet kommit fram nio månader senare.
JO anser att de två ärendena visar på allvarliga brister i Försäkringskassans bevakningsrutiner, och avser att i ett eget initiativärende närmare undersöka saken.
”Sammantaget ser jag utomordentligt allvarligt på det inträffade”, skriver JO Cecilia Nordenfelt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.