Allt mindre undervisning för studenter
Undervisningstiden för Sveriges studenter har minskats kraftigt, i takt med att högskoleanslaget per student har krympt. Det skriver Dagens Nyheter.
När Uppsala studentkår gjorde en undersökning 2006 låg den genomsnittliga undervisningstiden för en student som läser på historisk-filosofiska fakulteten på 3,8 timmar i veckan och på samhällsvetenskap 4,6 timmar i veckan. Motsvarande siffror för Lunds universitet var förra året 3,75 timmar för humaniora och teologi respektive 4,5 timmar för samhällsvetenskap. För den student som ska bedriva heltidsstudier återstår alltså minst 35 timmar per vecka som ska ägnas åt självstudier.
– Vi ser att ju färre timmars undervisning per vecka, desto svårare blir det att motivera studenterna till heltidsstudier. Det krävs mycket för att en 19-åring ska ägna 36 timmar i veckan åt att självläsa, säger Högskoleverkets utredare Jana Hejzlar till tidningen.
Förklaringen till den minskade undervisningstiden är krympande anslag till högskolorna.
Sedan 1994 har högskolornas kostnader ökat med 20 till 30 procent mer än anslagen, skriver DN. Även om anslagen räknas upp för att kompensera för ökade kostnader finns i anslagssystemet en inbyggd faktor för produktivitetsökning, som högskolorna har svårt att förverkliga.
Högskoleutredningen räknade 1992 sex timmars föreläsningar och tre seminarietillfällen per vecka som en miniminivå för heltidsstudier. I dagens penningvärde skulle det förutsätta ett anslag på 52 000 kronor per student och år. Men anslaget till högskolorna är bara 33 000 kronor per student.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Tack gode gud för att man inte studerar i dag. Går inte att tala om kvalitet ens med små bokstäver numera.