63 921 ärenden väntar i kön
Arbetsbördan vid Försäkringskassans internationella kontor växer. Just nu väntar 63 921 ärenden på att handläggas. Personalen jobbar helger för att komma igenom pappershögarna.
Lådorna står överallt. På golvet, på skrivbord, på stolar och hyllor. Blå plastbackar och bruna flyttkartonger som svämmar över av blanketter.
– Välkommen hit, visst har vi det mysigt? säger Yvonne Köhler
Olsson med en blinkning.
Hon är chef vid Försäkringskassans internationella kontor i Malmö och för armen över ett stökigt hav av papper. Hon är medveten om att hennes medarbetare är hårt pressade.
– Det är en kamp för att komma i kapp.
Tre internationella kontor
De internationella kontoren – i Haparanda, Sunne och Malmö – bildades vid Försäkringskassans stora omorganisation förra året. Syftet var att öka EU-kompetensen och effektivisera arbetet. Alla ärenden som rörde EU-länder skulle samlas på ett ställe. Men redan från början blev det problem med arbetsflödet. Alla lokala kontor hade nämligen lagrat sina internationella ärenden i väntan på omorganisationen.
– Det kom lastbilar hit från hela Sverige. Vi fyllde ett helt rum med flyttkartonger och varenda låda var proppad med blanketter. Stressen steg när vi tog emot dem, och så har det fortsatt, säger Christel Åkerman, arbetsplatsombud och utredare av familjeförmånsärenden.
I väntan på bidrag
Just nu innehåller lådorna på de olika kontoren mer än 63 000 ärenden och eftersläpningen är flera månader. Varje papper motsvarar en människa som väntar – på till exempel föräldrapenning, barnbidrag, sjukpenning eller bostadsbidrag. En mindre andel väntar på att bli avregistrerade från systemet. Ofta handlar det om familjer som flyttat mellan eller arbetat i olika länder. Utredarnas uppgift är att ta reda på vilket land som ska stå för vilken ersättning.
– Det här är inkörsporten till hela socialförsäkringssystemet. Om man inte är registrerad får man ju inga utbetalningar.
De flesta på kontoret har jobbat åtminstone var tredje lördag sedan i somras, för att försöka nå botten i lådorna. På väggen har någon tejpat upp lappar med staplar och diagram. »Avverkning konversationer« är rubriken.
– De blå pinnarna ser till att vi jobbar ordentligt, förklarar Affe Rådestig, som utreder frågor om försäkringstillhörighet.
Statistiken visar nämligen antalet frågor från allmänheten, dag för dag. I takt med att väntetiderna för ärenden blir längre, ökar trycket från dem som väntar. Försäkringskassans kundcenter skriver ned frågorna och skickar dem vidare till utredarna, vilket utgör ytterligare ett stressmoment. Högen, som nu består av mer än tusen obesvarade frågor, börjar bli ohanterlig. Varje medarbetare måste avverka minst fem sådana »konversationer« om dagen.
Nedklassade i lönesystemet
– Jag började jobba i höstas, och det har varit lika stressigt hela tiden. Jag försöker säga till mig själv att man inte kan klara allt jämt, säger Francisco dos Santos, som arbetar med familjeförsäkringar.
Den senaste motgången kom när årets lönerevision drog igång. Utredarna av familjeförmåner fick då veta att de har fått en ny kod i klassificeringssystemet Besta. De ska ses som handläggare och inte utredare. Därmed minskar utrymmet för lönepåslag.
– Det känns hårt, med tanke på hur få vi är och hur lojalt vi har arbetat. Arbetsgivaren säger att det inte finns pengar till nya anställningar. Men det finns tydligen tillräckligt för att betala helgarbete, säger Christel Åkerman.
Anställningsstopp råder
Chef på Försäkringskassans nationella försäkringscenter i Visby är Tord Ekman. Han betonar att det råder anställningsstopp i hela myndigheten, och att budgeten är pressad.
– Personalen på de internationella kontoren gör ett fantastiskt arbete. De är väldigt lojala och kämpar på. I dag finns det inget utrymme för att nyanställa. Däremot undersöker vi om de lokala kontoren tillfälligt kan ta över en del internationella ärenden, för att lindra arbetsbördan.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.