Tv-serierna tar plats i finrummet
I dag ser många mer fram emot en ny säsong av Homeland än mot premiären av en biofilm. Många av dagens tv-serier är lika genomarbetade som stora långfilmsproduktioner.
När höstmörkret sveper in är det många som väljer att krypa upp i soffan. Vi har vant oss vid att följetongskonsumera.
I dag finns ett stort utbud av påkostade tv-serier i olika genrer. Det har hänt mycket sedan Falcon Crest hade premiär 1981. Enligt Patrik Sjöberg, forskare i filmvetenskap vid Karlstads universitet, har tv-seriernas kvalitet genom åren närmat sig biofilmens, med komplexa karaktärer och avancerat visuellt berättande.
– Tidigare fanns en stor rädsla för att tappa tv-tittarna om man gjorde något som var alltför avancerat, långsamt eller estetiskt. Man ansåg att detaljerade filmscener passade bättre för biosalongen, där åskådarna inte var distraherade av annat, säger han.
För ett par decennier sedan sågs fortfarande film som något finkulturellt och påkostat. Seriösa satsningar i tv-serieformatet fanns, men var fortfarande undantag. I början av 1990-talet började dock dessa världar att närma sig varandra. Producenterna började ta tv-tittarna på större allvar.
– Ett exempel på detta är Twin Peaks, där regissören David Lynch arbetade mycket med kompositioner och färger, och valde ljudspår med omsorg, säger Patrik Sjöberg.
Ungefär samtidigt började betalkanalen HBO tänja på gränserna och bana väg för en ny typ av produktioner. Eftersom HBO struntade i reklamfinansiärerna kunde de använda hårdare språk och berättelser.
Enligt Patrik Sjöberg är HBOs tv-serie Sopranos, som hade premiär 1999, fortfarande en kvalitetsmässig föregångare. Den följdes av påkostade produktioner som Six feet under och The wire.
Anna-Karin Linder Krauklis är tv-kritiker och bloggar på tvdags.se. Hon tror att det var sådana satsningar som gjorde att folk fick upp ögonen för hur maffiga tv-serier kan vara.
– En del i framgången är att mediet passar väldigt bra för berättande. Det finns mycket tid att berätta en komplex historia, i och med långa säsonger med entimmesavsnitt, i stället för filmens kortare tidsspann, säger hon.
Tillgängligheten är en annan faktor som bidrar till populariteten. I dag tappar den tablålagda tv:n till förmån för strömmad film och tv på nätet. Internet har gjort det möjligt att titta när som helst – på datorn, läsplattan eller i mobilen.
Patrik Sjöberg ser dock en fara med de nya tittarvanorna. Han tycker att den tekniska kvaliteten på flera sätt har gått tillbaka sedan Sopranos dagar.
– Då var tv-serierna snyggare och audivisuellt mer sammansatta. I dag tittar folk i mobilen och då struntar man i kompositionen. Producenterna vet att folk tittar på små skärmar och då anpassar man det visuella berättandet därefter, säger han.
Nätet ger också tv-serierna ett fortsatt liv i olika diskussionsforum. Där kan man läsa sammanfattningar, så kallade recaps, av avsnitt. Dessa följs ofta av livliga diskussioner.
– Jag skrev själv recaps om Game of thrones och upptäckte att läsarna är otroligt aktiva. Det finns ett stort engagemang, folk kan bli väldigt upprörda om de inte håller med om ens analys, säger Anna-Karin Linder Krauklis.
Hon tycker att det finns tydliga tecken på att tv-seriens status har höjts de senaste åren. Förr deltog kända skådespelare i tv-serier när det gick dåligt i karriären. Nu är det tvärtom prestigefyllt att vara med i flera av serierna.
– Det påverkar även publiken, som kanske väljer att se en tv-serie för att deras favoritskådespelare medverkar.
Men fortfarande är huvudpersonerna i serierna oftast vita, heterosexuella män. Anna-Karin Linder Krauklis
efterlyser fler tv-serier med genustänk.
– Det finns hur många exempel som helst, Breaking bad eller Mad men. Intressanta kvinnliga bikaraktärer räcker inte.
Anna-Karin Linder Krauklis tipsar om aktuella serier
- Outlander: Romantisk dramaserie med fantasyinslag om sjuksköterskan Claire Randall som av misstag flyttas tillbaka till 1700-talets Skottland.
- Masters of Sex: Drama om William Masters och Virgina Johnson som genom sin forskning banade väg för den sexuella revolutionen.
- The Fall: Psykologisk thriller som utspelar sig på Irland med skådespelaren Gillian Anderson i huvudrollen.
- True Detective: Kriminaldrama som följer två detektiver vars liv blir intrasslade i en 17-årig jakt på en seriemördare i Louisiana.
- The Strain: Vampyrskräck. Ett flygplan landar i New York, ombord finns tvåhundra lik. När kropparna försvinner från bårhusen ställs New York inför ett hot mot mänskligheten.
- The Fosters: En dramaserie om den normbrytande familjen Foster.
- Halt and Catch Fire: Utspelar sig under tidigt 1980-tal när IT-branschen står på tröskeln till en boom. Tre utvecklare bestämmer sig för att konstruera en ny typ av persondator.