Godbitar i väntan på vårens ankomst

KULTUR: FILM OCH DVD2009-01-13

Fredrik Sahlin imponeras av amerikanska biopremiärer i vintermörkret.

Januari och februari har på senare år inneburit rena orgien i spännande biofilm och precis som i fjol är det de amerikanska som imponerar mest. Framförallt de som färdas en bit bortom allfartsvägen.

Som Frozen River, en skapelse som vid en första anblick verkar kopiera tidigare arbetarklasskildringar från independenthåll. Kallt blåtonade bilder, slitna individer i nergångna mobile homes och gnällande soundtrack, men det dröjer inte länge förrän jag sitter klistrad vid den udda historien om en ensamstående mor som, för att tjäna ihop till boendet, ger sig in i flyktingsmugglarbusinessen. Visst, filmen innehåller alla genremarkörer men också en snyggt snickrad urban saga om överlevnad i en marknadsanpassad värld. (Bio 3/1)

— •l• —

Om regissören Darren Aronofsky varit musiker hade det varit väldigt svårt att genrebestämma honom. Hans tidigare alster andas punk, hans förra, The Fountain, ren symfonirock och hans senaste, The Wrestler, luktar bedagad och svettig hårdrock. I den senare gör Mickey Rourke en imponerande comeback som en avdankad brottare i wrestler-disciplinen. Mycket machotragik för pengarna. (Bio 13/2)

Benjamin Buttons otroliga liv i regi av David Finchers (Fight Club med mera) är en större film, i alla fall vad gäller budget och stjärnansamling. Cate Blanchett spelar bredvid Brad Pitt som har huvudrollen som mannen som åldras baklänges. Han kommer ut som en åldring och dör (får vi anta) många år senare som spädbarn. Jag såg tyvärr den långa trailern häromdagen och fick, som ofta är fallet, hela filmen serverad, vilket i det närmaste gör ett biobesök till ren överkurs. Det hade för övrigt varit spännande om de anlitat Lennart Nilsson för några efterdöden-scener, vilka ju i denna film följaktligen borde utspela sig på ägg- och spermienivå. (Bio 16/1)

— •l• —

Ej från USA, men väl framröstad av amerikanska kritiker som 2008 års bästa film, är Waltz with Bashir. Det är en animerad och expressionistisk dokumentär där regissören Ari Folman bearbetar sina och andra före detta israeliska soldaters upplevelse av 80-talets krigföring i Libanon. Med andra ord rykande aktuell. (Bio 20/2)

Slutligen en svensk. Lukas Moodysson som efter framgångarna med Fucking Åmål och Lilja 4-ever gick mot allt smalare uttryck, gjorde ju plötsligt helt om, la vantarna på 70 miljoner kronor och levererar nu resultatet av den internationella satsningen Mammut. Filmen, som är engelskspråkig, rör sig över hela jordklotet och har i sitt nav en berättelse om ett par (Michelle Williams och Gael García Bernal) som tvingas lämna sin trygga tillvaro på Manhattan och möta världen. Ungefär. Informationen har varit knapphändig. Som ofta med Moodysson som inte vill att vi ska veta för mycket om hans filmer innan vi ser dem. Vilket ju är lovvärt och talar för att vi för en gångs skull slipper allt avslöjande trailers. (Bio 23/1)

Fredrik Sahlin är filmrecensent och journalist. Han tipsar om film och dvd i ST Press.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA