Fransk frossa i kulturmöten
Det är på våren som filmdistributörerna brukar gödsla med sina sämsta titlar – ingen går ju ändå på bio när solen äntligen återkommit. Men i år kan man faktiskt hitta en och annan liten pärla.
- Källaren. Tidigare har den österrikiske provokatören Ulrich Seidl rotat runt i sina landsmäns mörka mentala skrymslen, men med den här dokumentären tar han trappan ned i de fysiska uttrycken av deras drifter: källaren. Det är inga otäckheter på Joseph Fritzl-nivå, »bara« BDSM-sex, samlingar av naziattribut och annat ljusskyggt, som vanliga människor av någon outgrundlig anledning låter regissören, och oss, ta del av. På gränsen till lyteskomik, men fascinerande. (Bio 24/5)
- Samba. Charlotte Gainsbourg (från Nymphomaniac) spelar, som vanligt övertygande, en grå mus till fransk socialarbetare som blir kär i en senegalesisk invandrare. Fransmännen verkar, sedan komediframgången med En oväntad vänskap, vara helt besatta av just mötet mellan folk av olika ursprung och/eller klass. Bara i april och maj kommer det tre stycken filmer på temat. Bland annat nedanstående. (Bio 1/5)
- Far from men. Det här är dock en historia med större tyngd än den ovanstående. En filmatisering av en Albert Camus-novell som utspelar sig under det algeriska frihetskriget på femtiotalet. En franskalgerisk lärare vägrar välja sida men dras ändå in i konflikten när han tvingas föra en fånge genom stenöknen. En nordafrikansk western, med filosofiska förtecken, om udda vänskap och med en ärrad Viggo Mortensen i huvudrollen. (Bio 15/5)
- Vinterdvala. Guldpalmen i Cannes vanns förra året av detta turkiska drama om en åldrad författare, hans fru och den lilla by där de har något slags inofficiell maktposition. Det här är ett stilfullt intellektuellt verk, med doft av såväl Anton Tjechov som Ingmar Bergman. Tre timmar och en kvart, med suggestiva bilder och tankegods med hög densitet, gör att filmen bjuder på ovanligt stort tuggmotstånd. (Dvd/VOD april)
- En iskall jävel. Det är den norske regissören Hans Petter Molands tredje samarbete med Stellan Skarsgård. Den här gången gör den sistnämnde en vanlig man som, när hans son mördas av en knarkliga, förvandlas till hämnande mördarmaskin. Intrigtemat har ju sedan länge passerat bäst före-datum men Moland har en egen humor och ett udda temperament som gör att just den här »jäveln« höjer sig över mängden. (Dvd/VOD 4/5)
Fredrik Sahlin är filmrecensent och journalist