En lugnare Miss Li på sommarturné
Sedan hon vaknade en februarimorgon för två år sedan har inget varit sig likt. Tre album och en samlingsskiva senare, dyker en mer eftertänksam Miss Li upp på sommarscener runt om i landet.
Mittemellan soundcheck och middagsbuffé tar jag en mobilpromenad med Miss Li. Hon är i Bergen, det är fredag eftermiddag och flera timmar kvar till spelningen på den norska jazzfestivalen Nattjazz.
– Det är en jättekonstig känsla när man kommer till ett nytt land och folk vet vem man är och publiken sjunger med i låtarna, säger hon medan en dörr slår igen och några långsamma bilar hörs i bakgrunden.
De senaste månaderna har Miss Li varit i Los Angeles, Moskva, Grenoble och Paris. I höst bär det av till Österrike, Belgien och kanske Australien.
Men nu är det bara Norge kvar, tills den ambitiösa sommarturnén i Sverige sätter igång med Hultsfred och Peace and Love-festivalen i hemstaden Borlänge.
– Peace and Love är superhelig för mig, säger hon.
För Miss Li, eller Linda Carlsson som hon egentligen heter, började karriären med en flytt från just Borlänge och ett uppbrott från ett »gammalt förhållande som hade blivit förlegat«.
– Jag hade nog alltid haft skapandet inom mig, men det var först när jag flyttade till Stockholm som jag vågade släppa ut det, säger hon.
Miss Lis personliga revolution hörs i musiken som blev till. Den hesa, men skolade rösten – som hon tidigare använt i hårdrocksband, som körsångerska och när hon sjungit nationalsången på ishockeymatcher – bubblar över av livsglädje. Och i låtar som Oh, Boy och Late Night Heartbroken Blues sprudlar det av energi som äntligen blivit förlöst.
Låtar på MySpace
Hon kunde inte spela piano, men hon klinkade fram ett nytt, stompigt och lätt naivt tvåtaktssound, som fick inslag av jazz, blues och kabaret med hjälp av andra musiker på banjo, klarinett och ståbas. Låtarna lades ut på webbsajten MySpace.
I november 2006 hade Miss Li ett skivkontrakt, ett halvår senare kom uppföljaren och därefter ett tredje album. Ett år senare var det dags för Best Of-plattan.
– Det var en extremt kreativ period. Jag tog allting med en klackspark just då och bara lät det komma. Jag fattade nog inte hur stark kraften var. Nu när jag tänker tillbaka på den tiden förstår jag att den revolutionen var helt unik. Jag kommer aldrig att hitta tillbaka dit igen, säger hon och berättar att det var en härlig period eftersom allt gick som på räls, skivorna hyllades och spelningarna trillade in. Men själva kändisskapet kom som en överraskning.
– Det blev en chock att folk kände igen mig. När jag hade släppt första plattan blev jag folkskygg och efter andra plattan mådde jag rent dåligt. Jag åkte inte tunnelbana och vågade nästan inte vistas ute, säger hon.
Men trots att Miss Li har sålt 20 000 skivor, klättrat på Svensktoppen och haft hundratals spelningar är det svårt att tjäna pengar på musiken.
Musik till reklamfilm
– För mig går det precis runt. Jag har inte fått ett enda öre på skivförsäljningen, men jag har tjänat lite på att låtarna spelas på radio, säger Miss Li som efter noga övervägande har gjort musik till en reklamfilm för bredband. Trots att hon själv inte har någon dator, utan hellre åker till det lokala biblioteket på Färingsö om hon ska surfa. Det är ett led i strategin för att kunna behålla kreativiteten som också innebär att hon har slängt ut teven, motvilligt använder mobiltelefon och sällan läser tidningar.
– Det började med att jag inte ville läsa recensioner eller se mig själv på teve. Om jag lyssnade på kritik så skulle jag nog tappa kreativiteten. Jag skulle börja tänka på vad folk skulle tycka och vilket betyg låten skulle få. Sedan skulle jag bli bitter och knäckt och inte våga ta ut svängarna och bara släppa loss.
Hon önskar att fler unga musiker vågade släppa fram kreativiteten och bara köra på sin grej. Men tycker att populära program som Idol förstör den viljan.
– Vem är det som säger att deras mall är rätt? I Idol hade en artist som Miss Li blivit utröstad direkt, säger hon.
Minns knappt Årets låt
Den avskärmningsstrategin innebär att medan halva Sverige går och nynnar på Om du lämnade mig nu, den lugna, folkmusikinspirerade duett med Lars Winnerbäck som klättrade på listorna i vinter och som vann Årets låt på Grammisgalan, har hon själv bara hört den ett par, tre gånger.
– Jag kommer ihåg att den är sorgsen, för det kändes naturligt att lägga band på mig själv när jag sjöng in den, säger hon.
Och när hon säger det är det som om något händer därborta i Bergen. Kanske stannar hon vid ett övergångsställe eller så kanske någon vinkar på andra sidan gatan. Jag frågar hur det ska bli att turnera med Lars Winnerbäck i sommar.
– Det kommer att bli som en minicirkus, säger hon och berättar att hon och poppoeten Emil Jensen spelar på en mindre scen, tillsammans med Riksteaterns föreställning Almost like boys. På stora scenen spelar Winnerbäck med Maia Hirasawa, Markus Krunegård och Sofia Karlsson.
Samarbetet med Winnerbäck markerar en ny, mer eftertänksam Miss Li som även avspeglas i låtar hon skrivit tillsammans med gitarristen Sonny Boy Gustavsson.
– Jag tror att vi är proffsigare och mer genomtänkta nu. Förut gick jag mycket på det första infallet. Nu försöker jag stanna upp och låta musiken växa, säger hon och tillägger att den första kreativa perioden har tagit på krafterna.
– Hundra gånger har jag tänkt: jag är trött och låg och jag har inga pengar. Men så fort jag går upp på scenen och ser publiken så slår det aldrig fel. Då måste jag bara bli överlycklig och helt hyper.
Se miss Li
I juli och augusti spelar Miss Li tillsammans med Lars Winnerbäck på över 20 platser runt om i landet. Se turneplanen på www.missli.se