Tryggt om bilen måste lagas ofta
Om din förmånsbil ofta går sönder kan det kännas tryggt att arbetsgivaren står för notan. Men om bilen i stället är ovanligt hållbar, kan kostnaden bli högre än om du hade ägt den själv.
Om du får använda din arbetsgivares bil privat måste du skatta för förmånen – om du inte åker mindre än 100 mil om året. Skattereglerna är utformade så att det ska kosta dig lika mycket som om du ägde bilen själv.
En lite bättre bil kan exempelvis värderas till 3 500 kronor per månad.
– Själva skattesatsen är densamma som för lönen men kan variera mellan olika personer beroende på inkomst och kommun, säger Pia Blank Thörnroos, skattejurist på Skatteverkets rättsavdelning.
Hon menar att det positiva med förmånsbil är att det kan kännas tryggt att veta vad månadskostnaden blir. Men om bilen håller sig ovanligt hel kan kostnaden bli lite högre än den skulle ha blivit om du hade ägt bilen själv. Om den däremot behöver lagas mycket kan det vara en fördel eftersom arbetsgivaren som ägare av bilen ska stå för reparationer.
– Lagstiftarens avsikt är att det ska vara ett neutralt upplägg i jämförelse med att äga bilen själv, säger Pia Blank Thörnroos.
Arbetsgivaren ska varje månad redovisa bilförmånen på lönespecifikationen.
Så högt är förmånsvärdet
Olika bilmodeller har olika förmånsvärden, den summa som läggs på bruttolönen. Här är tre exempel:
- Volvo V70 T4: 3 383 kronor per månad.
- Toyota Prius 1.8 hybrid, miljöbil: 3 050 kronor per månad.
- Ford Fiesta Titanium 1.0, 100 hk, 5 dörrar: 2 475 kronor per månad.
Tidigare fick man en rejäl nedsättning av förmånsvärdet om bilen var miljöklassad. Men den regeln togs bort vid årsskiftet.
Böterna får man betala själv
Den anställde ska själv betala eventuella böter. Om arbetsgivaren betalar böterna ska det betraktas som lön till den anställde. Trängselskatt ska däremot arbetsgivaren stå för.
238 000
Så många förmånsbilar fanns i Sverige 2013, enligt uppskattningar från Skatteverket.
Diesel vanligast – och ökar mest
Förmånsbilarnas drivmedel
- 2009
Bensin 16 %
Diesel 52 %
Elhybrid 2 %
Etanol och gas 30 %
- 2010
Bensin 11 %
Diesel 66 %
Elhybrid 3 %
Etanol och gas 20 %
- 2011
Bensin 10 %
Diesel 76 %
Elhybrid 2 %
Etanol och gas 12 %
Källa: Beskattning av förmånsbilar. Underlag till utredningen om fossilfri fordonsflotta i Sverige, Ynnor AB/SCB