Tre metoder för att komma överens
Etisk överkörning
Den här metoden går ut på att den ena parten handlar ensidigt, utifrån någon form av makt eller befogenhet. En chef som omplacerar en medarbetare, ett skyddsombud som väljer att stoppa verksamheten. För att överkörningen ska bli etisk, och inte brutal, krävs följande:
- Låt den andra parten komma till tals först. Var öppen för ny information. Se till att du förstår hela situationen innan du agerar.
- Tänk en extra gång: Måste jag verkligen göra på detta sätt?
- Tänk igenom vilka konsekvenserna kan bli av en överkörning.
- Var transparent. Tala om vad du tänker göra innan du gör det och berätta hur du tänkt.
- Sök legitimitet: Förklara vilka lagar, regler eller principer du utgår ifrån.
- Var professionell i din kommunikation. Bortse från personpåhopp och skuldbelägganden. Fokusera på sakfrågan.
Principstyrd förhandling
Den här metoden är vanlig i affärsvärlden och passar för parter utan inbördes maktförhållanden.
- Lyssna på de andra med empati. Du behöver inte hålla med, bara ha förståelse.
- Försök hitta grundfrågan: Vad handlar detta om?
- Identifiera och summera de andras intressen.
- Formulera sedan dina egna intressen.
- Försök komma till en överenskommelse om vilka principer och procedurer ni är överens om. Till exempel att ni ska ha en budget som är i balans, eller att om ni inte lyckas lösa det i dag, så får det bli en styrelsefråga.
- Brainstorma tillsammans kring lösningar. Lägg fram idéer som ni ärligt tror att alla parter skulle kunna acceptera.
- Föreslå och diskutera acceptabla lösningar. Fokusera på det möjliga.
Behovsorienterad dialog
Den här metoden används exempelvis inom familjeterapi, och utgår ifrån att varje person är unik. Den är svår, men otroligt kraftfull.
- När du … Uttryck först dina iakttagelser. Vad är det du hör eller ser, som väcker dina känslor?
- Då känner jag … Uttryck vilka känslor detta väcker hos dig. Undvik uttryck som »kränkt« eller annat som fungerar skuldbeläggande.
- Därför att jag har behov av … Uttryck vilka behov, värderingar och tolkningar av situationen som får dig att känna dig som du gör – utan att kritisera eller skuldbelägga.
- Därför vill jag att du … Uttryck dina önskningar så konkret som möjligt.
- När du får ett svar, försök lyssna på det så som du har lyssnat till dig själv. Vad är det för behov, känslor och önskemål som döljer sig bakom svaret?