Statusen på väg upp men ofta dålig arbetsmiljö på callcentrer
Anmälningscentralerna på Sandhamn och Arholma har ingått i en fallstudie över arbetsförhållandena vid callcentrer, som utförts av ATK Arbetstagarkonsultation och Nomos Management. Även två andra ST-arbetsplatser ingår i studien – AMS Infocenter i Söderhamn och Posten Contact Center i Solna.
Studien visar att callcenteryrket håller på att omvandlas från ett relativt okvalificerat lågstatusjobb till ett stimulerande serviceyrke med allt högre kompetenskrav.
Det framgår också att många trivs med att arbeta i callcentrer, detta trots att den fysiska arbetsmiljön ofta är dålig. Över hälften av de anställda uppger att de känt värk eller smärta under den senaste månaden.
En stor del av de tillfrågade har problem med ljudmiljön. Dessutom klagar många över att datasystemen inte är anpassade till arbetsuppgifterna.
– Visst är det ett tufft och slitsamt arbete som samtidigt är mentalt krävande. Det finns all anledning att satsa mer på arbetsmiljön och i det arbetet måste personalen vara med, säger projektledaren Ulf Rohdin.
Han konstaterar att anmälningsmottagning tidigare inte setts som ett speciellt viktigt arbete inom polisen, men att yrkets status är på väg att höjas.
– Det tar tid att omvärdera en roll, men vi har lagt en plattform. Nu måste det till en uppvärdering av lönerna och en fortsatt kompetensutveckling.