Så retar vi oss på våra kolleger
Att jobba på ett kontor tillsammans med andra människor är inte alltid enkelt. På SCB i Örebro irriterar man sig på allt från kvarglömda matlådor och ofräscha toaletter till omorganisationer.
Jag blir irriterad på alla som inte stämplar. Om det finns regler ska de följas, säger Jinx Hagerlund, ST-medlem som arbetar med företagsregistret på Statistiska centralbyrån, SCB, i Örebro.
Det är ett ämne som berör henne, det märks. Hon blir lite rosigare om kinderna och höjer samtalstempot och tonen. På SCB har de en kortautomat som fungerar precis som en gammeldags stämpelklocka.
− Jag vet att jag har tagit upp det förr, och jag försöker verkligen lägga ner den här irritationen eftersom jag själv mår dåligt av den. Men jag tycker att det ska vara lika för alla, säger hon lite trotsigt.
Hon berättar att hon har frågat en del personer varför de inte stämplar ut för lunch. Då fick hon svaret att »det gör ingen, det hinner man inte«.
− Men de hinner gå till Clas Ohlson, konstaterar hon.
Jinx Hagerlund är fullt medveten om att hon kanske trampar på ömma tår. Hon skrattar lite åt sitt eget engagemang i frågan. Och hon är noga med att poängtera att hon helst av allt skulle vilja att de inte hade någon lunchstämpling alls:
− Men nu när det finns, vill jag att den ska användas lika.
Hon sitter tillsammans med några kvinnliga kolleger i en kornblå soffgrupp i slutet av en korridor och diskuterar vad som irriterar på jobbet. De spekulerar en stund i varför inga män kommit till mötet med ST Press reporter och konstaterar att det i normala fall minsann är flera män som har nära till att framföra vad de irriterar sig över. Kanske hade de inte tid, eller så är de inte lika modiga som vi, skrattar de.
Skitsnack, skvaller och fjäsk
Att människor blir irriterade på olika saker på sin arbetsplats är inte ovanligt. I en undersökning från tjänstepensionsföretaget Alecta ligger skitsnack och skvaller högst upp på listan över irritationsmoment, medan de medverkande i Vasakronans enkät svarat att kolleger som har negativ attityd till arbetet eller fjäskar för chefen irriterar mest.
På SCB i Örebro känner de inte riktigt igen sig. Visst har någon av dem någon gång irriterat sig på skitsnack och skvaller och visst tycker de att det är irriterande när chefer favoriserar vissa personer.
Men när Camilla Wallin, arbetsplatsombud för ST inom SCB, frågar om de blir irriterade över chefer som är otillgängliga är det ingen i gruppen som känner igen sig.
− Jag får ibland signaler om att det irriterar andra medarbetare, förklarar hon.
För snart tre år sedan fick SCB en processtyrd organisation. Ulrika Eriksson, som arbetar som produktionsansvarig för bland annat enkäter, irriterar sig ibland på att hon efter omorganisationen inte riktigt vet vem hon ska vända sig till om något går fel.
− Jag irriterar mig även på när underlaget inte är klart. Det är en stressig arbetssituation här varje dag. Som produktionsansvarig är jag spindeln i nätet och den som avtalat tider som ska hålla för olika avdelningar på SCB. När vi inte får materialet i tid skapar det problem i flera led. Och det är vi inom produktionsavdelningen som får ta skället även om vi inte orsakat förseningen, säger hon.
Slipper ny omorganisation
Enligt gruppen är det få på SCB som har förstått hur det processbaserade arbetssättet fungerar, men meningarna är delade om det nya arbetssättet är bra eller inte.
Ständiga organisationsförändringar är annars en källa till irritation, och gruppen raljerar lite över det faktum att omorganisationer är kutym när en ny generaldirektör kommer in i leken.
− Men nya generaldirektören kommer inte att göra någon omorganisation, vilket uppskattas mycket av personalen, säger Ulrika Eriksson.
Men det finns också mer praktiska saker som irriterar. Som före detta receptionist kan Therese Wistrand störa sig på att folk är väldigt dåliga på att koda sina telefoner när de lämnar sitt rum.
– Dels för att man inte får tag på dem och inte heller får någon förklaring till var de är eller när de kommer tillbaka, dels för att det ofta står och ringer från olika rum i korridorerna.
Rökning och smutsiga toaletter
Ett annat mycket konkret irritationsmoment på SCBs Örebrokontor är att folk röker precis
utanför entrén eller vid cykelparkeringen.
− Där är det tak, så det blir som ett lock, man blir alldeles hostig när man går förbi där, säger Camilla Wallin.
En sak som retar så många som hälften av de svarande i Vasakronans undersökning är att folk inte lämnar rent efter sig på toaletten. Och kvinnor verkar ha sämre tolerans än män. 57 procent av kvinnorna irriterade sig på ofräscha toaletter, mot 44 procent av männen.
Frågan engagerar även på SCB i Örebro.
Camilla Wallin berättar också att hon alltid brukar kolla in på toaletten först, och är den ofräsch tar hon nästa.
− Men ibland möter jag någon precis när jag är på väg ut, och då måste jag ju säga att det inte är jag som har gjort det där, det blir en jättejobbig situation, skrattar hon.
En annan sak som verkar skapa irritation är skötseln av gemensamhetsutrymmen som kök. När ST Press skickar ut en fråga om vad som
irriterar på jobbet skriver en person: »då mikron är nerstänkt med mat på grund av att personen före mig inte använt huvan för att täcka maten med. Liksom matrester eller annat ›gojs‹ som ligger i utslagsvasken vid diskhon.«
Men medarbetarna på SCB i Örebro tar relativt lugnt på sådana saker.
− Jag försöker att inte bry mig, säger Britt-Marie Stålberg, som arbetar med företagsregistret.
Men hon slänger ibland gammal mat. Och kvarglömda matlådor verkar trots allt irritera gruppen. Liksom det faktum att köken är minimala och inte alls anpassade till att så många har matlådor, vilket leder till köer vid disken och att det saknas gafflar att äta med.
Men i huvudsak försöker de ändå att låta bli att irritera sig på saker som de inte kan påverka.
− Det tar bara onödig energi, ler Therese Wistrand.
Förargelseväckande kontorsbeteende
Vasakronans topplista
1. Kolleger med negativ attityd till arbetet
2. Kolleger som fjäskar för chefen
3. Kolleger som grupperar sig mot andra
4. Kolleger som inte lämnar rent efter sig på toaletten
5. Kolleger som inte levererar resultat
6. Kolleger som kommer för sent
Källa: Vasakronans Kontorsbarometer
Alectas topplista
1. Skitsnack, skvaller
2. Chefer som ger dålig information
3. Kolleger som inte håller vad de lovar
4. Smöriga/inställsamma kolleger
5. Kolleger med vassa armbågar
6. Dålig personhygien hos kolleger
Källa: Alecta