Så löser ni problemen på jobbet
När du blir irriterad kan kroppen reagera med hög puls eller ökat blodflöde. För att undvika att återkommande irritation trappas upp till en konflikt bör du prata med den det berör, säger de experter ST Press har talat med.
Trots att vi är så sofistikerade är vår kroppskonstruktion väldigt gammal, säger Aleksander Perski, stressforskare och psykolog på Stressmottagningen i Solna.
Kroppens reaktioner är inte alltid anpassade till vårt moderna liv, konstaterar han.
− Vi har förstås en stor hjärna som kan hantera olika situationer genom att använda olika bemästringsstrategier, men om dessa inte fungerar kommer biologin in i bilden. Och det sker med automatik, säger Aleksander Perski.
Kroppen kan reagera på irritation och stress på olika sätt. När den inte kan bemästras enbart intellektuellt kan kroppen förbereda sig på att »slåss«, med fysiska reaktioner som högt blodtryck, hög puls och spända muskler.
− Det sker helt enkelt en mobilisering av kroppens resurser.
Enligt Aleksander Perski kan detta hända i mötet med ett farligt djur, men också när du exempelvis irriterar dig på din chefs
beteende.
I stället för att förbereda sig på att slåss kan kroppen välja flykt – att springa därifrån. Tredje alternativet är att spela död – att ge upp.
− Logiken är att man upplever att man vill dra sig undan, isolera sig. Tröstbehovet ökar, vilket är allvarligt eftersom det kan leda till missbruk. Det kan uppkomma då irritationen har gått över i att man känner sig kränkt.
Det som är synd, säger Aleksander Perski, är att de här reaktionerna är ett svar på faror i naturen, som inte hjälper oss att hantera de utmaningar vi ställs inför i dag. I stället gäller det att identifiera det verkliga problemet.
Han påpekar att irritation och låg toleransnivå också kan ha sin orsak hos individen, exempelvis som en följd av sömnstörningar
eller sjukdomar.
− I dessa fall handlar det om att ta hand om sig själv, och att ha en mentor att tala med så att man inte är ensam.
A och o att tala om saken
Thomas Jordan är forskare vid institutionen för arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han menar att när irritation har uppkommit är det
a och o att de berörda talar om saken.
− På arbetsplatser handlar det om att ha låga trösklar till att prata om sådant som skapar irritation. Det kan vara att det finns speciella återkommande forum för problemlösning, som veckomöten eller liknande där man går varvet runt och alla får säga sitt, säger han.
Han menar att det är arbetsgivaren som ansvarar för det finns goda möjligheter att på ett konstruktivt sätt ta upp irritation i en grupp. Irritation som inte hanteras kan gå över i konflikt.
− Då har det oftast att göra med irritation över något som går emot egna behov och värderingar.
Hur en person väljer att framföra sitt problem till den som skapat irritationen är viktigt. Enligt Thomas Jordan handlar det om att beskriva sina egna upplevelser och att bjuda in till problemlösning.
− Om din första reaktion på en begynnande konflikt är att försöka få andra runt omkring att ställa sig på din sida mot din motpart är risken stor att du gör konflikten värre. Ta det ansvar du kan för påverka situationen i positiv riktning, säger Thomas Jordan.