Ann Charlotte Gunnarson är informationschef på Skolverket och STmedlem. Hennes kampanj för att göra lärarrket mer attraktivt har gett henne reklambranschens pris 100-wattaren. »Vi förmedlar en bild som visar hur viktig och betydelsefull läraren är«, säger
Bild: Casper Hedberg
Ann Charlotte Gunnarson är informationschef på Skolverket och STmedlem. Hennes kampanj för att göra lärarrket mer attraktivt har gett henne reklambranschens pris 100-wattaren. »Vi förmedlar en bild som visar hur viktig och betydelsefull läraren är«, säger

Prisas för lärarkampanj

FÖRDJUPNING: INTERVJU2012-12-18

Ann Charlotte Gunnarson började yrkeslivet som journalist, men hamnade så småningom på
Skolverket som informationschef. Nu har hennes kampanj för lärarjobbet fått reklambranschens
pris 100-wattaren.

 

Hur kändes det när du fick veta att du vunnit det här priset?
 
– Jag blev jätteglad! Det bekräftar att något man slitit väldigt mycket med faktiskt blivit bra. Det betydde väldigt mycket för mig. Och den glädjen känner jag inte bara för mig – det känns bra att vi gjort något för läraryrket.
 
Vem var det egentligen som kom på idén till kampanjen?
 
– Det började med ett regeringsuppdrag, att genomföra en kampanj för att inspirera fler ungdomar att bli lärare. Men vi har själva fått välja form och språk. Jag har varit projektledare från Skolverkets sida och haft ett nära samarbete med reklambyrån Le Bureau.
 
Kampanjen heter »För det vidare«. Vad står namnet för?
 
– Vi började med en grundlig analys och förstod att det gällde att bryta ned ungdomars negativa föreställningar om läraryrket. Vi förmedlar en bild som visar hur viktig och betydelse full läraren är. Det vill vi föra vidare!
 
Kan du beskriva de olika delarna av kampanjen?
 
– Vi skapade en sajt med mycket information och fakta. Sedan tog vi fram ett lärartest, där man kan kolla om man passar som lärare. Svaret på testet kommer som en musikvideo, och en rekommendation om att man skulle passa som lärare i det ena eller andra ämnet. Musikvideorna har spritts mycket i sociala medier. Vi har också lärare som bloggar om hur det är att vara lärare. Vi har även kört filmer i kortversioner i tv-reklam och köpt radiospottar och annonserat bland annat på Spotify.
 
Det låter rätt dyrt – hur mycket har kampanjen kostat?
 
– När vi fick uppdraget 2011 fick vi ett anslag på sex miljoner kronor och andra året tretton miljoner. Jag tycker att vi har fått ut mycket för pengarna.
 
Har ni sett någon effekt på söktrycket på lärarutbildningarna?
 
– Senaste omgången hade ansökningarna ökat med 21 procent. Så efter att ha gått ned kraftigt ett antal år bröts trenden. Det är väldigt roligt att vi bidragit till att fler väljer läraryrket.
 
Har utbildningsminister Jan Björklund ringt och tackat?
 
– Nej, men vi hade ett möte hos oss för ett par veckor sedan då han var med, och då fick vi mycket beröm. Ett kvitto på att regeringen har tyckt att det här har varit lyckosamt är att vi får uppdraget
förlängt tre år!
 
Har du funderat på att sadla om till reklambranschen efer det här?
 
– Nej, inte alls. Jag tycker det här är ett fantastiskt yrke. Jag får jobba med viktiga och engagerande frågor, jag har ett toppenjobb.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA