Posten: Vill putsa upp sitt varumärke som arbetsgivare
Färre brev men fler paket gör att Postnord måste fortsätta att förändra verksamheten de kommande åren. Bolaget
behöver anställa många lastbilschaufförer och IT-specialister.
– Vi ställer om och behöver färre medarbetare på vissa områden och fler på andra, så vi befinner oss verkligen i en fas av kompetensväxling, säger Angelica Björkbom, chef på koncernfunktionen HR på Postnord.
Det stora företaget, som numera ägs gemensamt av svenska och danska staten, har i många delar samma slags behov av medarbetare under de närmaste åren som de statliga myndigheterna. Ny IT-personal efterfrågas ständigt – i synnerhet personer med kompetens inom affärssystem.
Men Postnord behöver också ingenjörer och tekniker till verksamhetens många maskiner. Och inom basproduktionen behövs chaufförer, säger Angelica Björkbom.
– Det är konkurrens om arbetskraften som kan köra tunga lastbilar.
Postnord försöker att putsa upp sitt varumärke som arbetsgivare, det som kallas employer branding.
– Vi jobbar med att lyfta fram allt som är nytt och spännande med Posten. Det är lätt hänt att folk går med den gamla bilden av en brevbärare som delar ut brev, säger Angelica Björkbom.
Brevbäraren kommer självklart att fortsätta vara en viktig medarbetare i Postnord, försäkrar hon. Men hon säger att det även är viktigt att framhålla möjligheterna till utveckling – och i vissa fall till och med en internationell karriär – för den som väljer att börja jobba på Postnord.
Liksom andra arbetsgivare räknar Postnord med att yngre medarbetare oftare kommer att byta jobb än vad tidigare generationer gjort, säger Angelica Björkbom.
– Tidigare var man brevbärare ett helt arbetsliv. Nu kommer man kanske att arbeta som det en kortare tid. Unga människor i dag tänker att de kanske ska vara hos oss under tre till fem år.
En sådan högre personalomsättning kan komma att innebära högre kostnader för framtidens arbetsgivare, konstaterar Angelica Björkbom.
– Samtidigt ger det en flexibilitet vilket är en fördel eftersom ett företag förändrar sig snabbare i dag än vad det gjorde tidigare, säger hon.