»Nu vågar vi säga ifrån när något är fel«

FÖRDJUPNING: INDIEN2007-03-27

Den övergripande fackliga frågan inom de indiska järnvägarna är att motverka privatiseringar. Men att det finns mycket att vinna även lokalt, visar arbetet i järnvägsfackets kvinnokommitté.

Sunita Bhatia arbetar som kontorist på Indian Railways huvudkontor i New Delhi och är en av initiativtagarna till järnvägsfackets kvinnokommitté. Hon är stolt över vad kommittén har uträttat och berättar om några av resultaten:

–Klagomålen och trakasserierna har minskat, vi har fått ett eget lunchrum där kvinnorna kan ta igen sig och vi har lyckats få företaget att starta ett daghem.

Sunita Bhatia har deltagit i flera kurser inom ett fackligt biståndsprojekt som stöds av ST. Mycket har förändrats sedan hon gick med i facket – The Northern Railwaymen’s Union, NRMU – för tolv år sedan.

–Då var det inte många som vågade göra sin röst hörd. Man sa bara »yes, sir« och gjorde som chefen sa. Nu vågar vi säga ifrån när något är fel, säger hon.

Sunita Bhatia trivs på jobbet. Hon tycker att arbetsmiljön och klimatet där är bra. Månadslönen är knappt 2 000 kronor. Hon har tre barn, sjutton, elva och fem år, och drömmer om att kunna ge dem en bra utbildning och en ljus framtid.

1,4 miljoner anställda

Indian Railways är med 1,4 miljoner anställda en av världens största arbetsgivare. Men många anställda riskerar att förlora jobbet när man pressar sina kostnader och lägger ut vissa verksamhetsgrenar, till exempel biljettförsäljning och underhåll, på privata företag. På bara ett par år har antalet anställda minskat med 200 000, berättar Mahendra Sharma på Internationella Transportarbetarefederationen i New Delhi.

Han är samordnare för det biståndsprojekt som Sunita Bhatia deltagit i. Även detta projekt började i studiecirkelform i syfte att stärka facket, men har under senare år allt mer fokuserats på strategier för att möta privatiseringarna inom den till stora delar statliga transportsektorn.

Sämre förmåner med privatiseringar

Mahendra Sharma påpekar att personalen på statliga Indian Railways som regel har bra löner, arbetsvillkor och sociala förmåner. När verksamheten läggs ut på privata entreprenörer förlorar de anställda dessa förmåner och dessutom får de ofta bara korta jobb utan anställningstrygghet.

De järnvägsanställdas fackförening är starkt emot outsourcningen. Den har lett till oro och stress bland personalen, berättar Shiva Gopal Mishra, NRMUs ordförande.

Förbundet anklagar den indiska regeringen för att föra en alltför liberal ekonomisk politik under press från bland annat Världsbanken.

Sunita Bhatia känner personligen ingen sådan oro. Än så länge räknas den centrala driften som kärnverksamhet och har klarat sig från nedskärningar.

–Vi kämpar emot så gott vi kan. Hittills har vi minimerat outsourcningen där, men det är ett växande problem, säger Shiva.

Sunita Bhatia var med om att starta järnvägsfackets kvinnokommitté.<br>Foto: DENNY LORENTZEN
Bild: Denny Lorentzen
Sunita Bhatia var med om att starta järnvägsfackets kvinnokommitté.<br>Foto: DENNY LORENTZEN

ITF - INTERNATIONELLA TRANSPORTFEDERATIONEN

I Internationella Transportarbetarefederationen, ITF, ingår 681 fackföreningar med medlemmar inom transportnäringen. Totalt representerar ITF 4,5 miljoner medlemmar i 148 länder. Svenska medlemsförbund är bland annat ST, Seko, Transport, Kommunal och HTF.

ÄMNEN:

Internationellt
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA