It-systemet kan inte läsa anmälningar
»Vi är extremt stressade och går på knäna emellanåt!«, säger Ulla Nilsson, ST-ordförande på Allmänna reklamationsnämnden. It-verktygen släpar efter teknikutvecklingen, samtidigt som antalet ärenden ökat kraftigt.
När myndighetens nuvarande digitala handläggningssystem infördes 2011 hanterade Allmänna reklamationsnämnden, ARN, omkring 9 500 ärenden årligen. Under perioden januari–oktober i år har det kommit in 14 250 ärenden.
Vad beror den stora ökningen på?
– Det har blivit så lätt att göra en anmälan, säger Ulla Nilsson. Och anmälarna skickar med bilder, kvitton, fakturor och annat. Om de trycker ihop det i ett dokument måste handläggarna scrolla och scrolla, och det kan vara väldigt svårt att se vad de vill.
It-systemet är inte kompatibelt med de olika nya »avsändare« som skickar in anmälningar, som mobiler och läsplattor. Det kan inte heller hantera de handlingar som bifogas – i olika format från pc, Mac, Android, IOS med flera.
– Det som skulle vara så enkelt med ett digitalt system – att allt skickas rakt in i systemet – har aldrig fungerat, berättar Ulla Nilsson. Det blir extraarbete med manuell konvertering.
Man har också problem med driftsstörningar som gör att allmänheten och parterna inte kommer in på nämndens hemsida.
Ulla Nilsson är sekreterare och en av nio personer som bland annat tar emot anmälningar och registrerar mejl och inkommande dokument från systemet.
– När jag började för tolv år sedan sades det att det skulle räcka gott med tre sekreterare till framtidens digitala system. Det var en utopi.
Nya chefen Marcus Isgren har fått feedback från personalen om problemen och nu söker myndigheten en projektanställd it-strateg. Men med det osäkra politiska läget och ovissheten om nästa års anslag är det oklart vad som kan förverkligas.
Läs mer:
- Karlstads universitet: De tvingas arbeta i ett ofärdigt system
- Ladok 3: Utvecklingsarbetet har tagit åtta år och kostat 400 miljoner
- Enkäten: Många faktorer bakom it-stress
- Transportstyrelsen: Dålig ergonomi ger smärtproblem
- Swedac: Lyhörda utvecklare lyfter it-miljön
- Ledare: Ta problemen med it-systemen på större allvar