»Inte meningen att öka stressen«

FÖRDJUPNING2007-04-17

Det finns ingen anledning att vara orolig för resultatdialogen, anser Åsa Holmberg, biträdande chef vid kundtjänsten i Sollefteå. Anders Persson, ST-företrädare på Ams, håller inte med.

Av:  Eva Spira

Det handlar inte om att ha si och så många samtal, utan om att ge feedback till personalen, säger Åsa Holmberg.
Antalet samtal är bara en del av den helhetsanalys som arbetsgivaren ska göra, förklarar hon.

–Det är inte meningen att vi ska öka pressen och stressen, men vi kanske upptäcker att någon inte mår bra eller att någon behöver kompetensutveckling.

Men hon är kritisk till att IT-systemet räknar ut hur »schematrogen« den anställde är.

–Procentsatsen styr på ett sätt som inte är bra, anser Åsa Holmberg.

Resultatdialog är inget nytt, säger Eva-Lisa Höglund som är chef för samtliga kundtjänster. Syftet med de individuella mätningarna är inte att fastställa att alla ska ta ett visst antal samtal per dag utan att det ska leda till en bra dialog med närmaste chef, förklarar hon.

–Det handlar om att medarbetarna ska se sin del av verksamhetsresultatet och att individens kompetens ska tillvaratas.

Hon säger sig ha full förståelse för att det finns en oro för hur mätningarna ska användas och att det därför är viktigt att cheferna är varsamma.

Enligt Eva-Lisa Höglund har halva personalstyrkan i Söderhamn haft det första samtalet med sin närmaste chef och där har oron lagt sig.

Veckan efter besöket på kundtjänsten i Sollefteå blir jag kontaktad av Peter Kivimäki. Han har just tagit över chefskapet i Sollefteå och var tidigare biträdande chef vid kundtjänsten i Luleå.

Även han säger att han kan förstå oron över mätningarna. Men han kallar IT-systemet för ett bemanningssystem och menar att det i första hand är till för semesterplanering och för att de anställda ska kunna få ut sina raster.

Det ska också gå att ta ut rapporter ur systemet för att följa kvalitet, tillgänglighet och kvantitet.

–Men det kommer inte att finnas någon gemensam ribba för antalet samtal eller samtalens längd, påpekar han.

Och ska man genomföra en resultatdialog på kundtjänsten så finns det inget annat sätt än att göra de kvantitativa mätningarna, enligt Peter Kivimäki.

–Vår tanke är inte att det ska upplevas som någon total kontroll, säger han.

Men Anders Persson, STs sektionsordförande på Ams, tycker att det handlar just om skärpt kontroll. Det är han som har mbl-förhandlat om resultatdialogen för ST.

–Det handlar om digital övervakning och om att pressa ut mer av medarbetarna. Jag tycker det är otäckt.

Anders Persson säger att systemet påminner om när han själv jobbade på ackord för många år sedan. Då kunde tidsstudiemän klocka alla arbetsmoment.

–Inom industrin är tidsstudiemätningen sedan länge på reträtt. Nu kommer den tillbaka i manschettjobben i stället.

Han säger att Saco accepterat systemet med resultatdialog, medan ST och Seko sagt nej.

–Vi hade flera förhandlingar, men till slut kom vi inte längre. Arbetsgivaren har rätt att göra så här. n

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA