"Här känner jag att man lyssnar på mina synpunkter"

FÖRDJUPNING: CALLCENTER2005-09-13

Under en period hade ST varken en fungerande fackklubb eller några arbetsplatsombud på kontoret. Sedan ett år har man två. Båda sitter i kundcenterrådet.

Av:  Ann-Charlotte Viklund

När Peter Niemi blev kontorschef kom han med förslaget att ersätta traditionella MBL-förhandlingar med samrådsförfarande. Både ST och Saco nappade på idén om direkt dialog.

Kundcenterråd hålls varannan vecka. Alla typer av frågor behandlas, både det personalen tar upp på arbetsplatsträffarna och ledningsgruppens förslag till mer övergripande förändringar av verksamheten. Förutom kontorschefen och delar av ledningsgruppen deltar personalrepresentanter och skyddsombud. Dagordningen är fast.

En viktig deltagare är trafikledaren, som även är ställföreträdande kontorschef. Tillsammans med några kollegor ute i landet följer hon den dagliga samtalstrafiken från talsvar till de olika FO-kontoren och därifrån vidare. Hon ser också till att det finns kompetenser inne och styr om trafiken ifall det skulle behövas.

Tre av fyra tillhör ST

Helena Korhonen tycker det är bra att man kan ta upp frågor direkt och ventilera dem, i stället för att ledningen och facken ska ha sina möten först och sedan stråla samman.

–Ifall jag som arbetsplatsombud känner mig osäker över vad STs medlemmar tycker, kan jag alltid be att frågan tas upp på nästa möte och under tiden rådfråga medlemmarna. Personligen föredrar jag kommunikation framför konfrontation. Även om man har olika åsikter, så ska man kunna sitta och diskutera i samma rum.

Som suppleant i ST-avdelningens styrelse träffar Helena Korhonen kollegor från andra CSN-kontor, som varit med om plågsamma omorganisationer. Jämfört med vad hon ibland fått höra, tycker hon att förhållandena på Kundcenter är ganska bra. Tre av fyra anställda tillhör idag ST.

– Förutom löpande frågor är det mest lönen vi arbetat med. Kundcenter har legat ganska långt under genomsnittet inom CSN, men 2004 satsade man lite extra på oss och visade att även telefonarbete uppskattas. Det är naturligtvis svårt att hitta någon rättvisa i dessa sammanhang, så diskussionerna fortsätter.

I fjol kunde de anställda på Kundcenter för första gången förhandla om sina egna löner. Några gjorde det, men de flesta lämnade över uppgiften åt lönedelegationen.

– Personligen föredrar jag det senare. Det är det enda sättet för facket att få en helhetsbild av hur lönerna sätts på hela kontoret, säger Helena Korhonen.

Efter långa perioder av arbetslöshet fick Tina Palovaara jobb på Kundcentret.

Hon känner sig sällan stressad, så länge tekniken fungerar. Blir det för mycket någon gång, är det bara att stänga av telefonen och be sin gruppchef om en liten paus. Är man förkyld någon dag, kan man välja att jobba med e-post för att inte anstränga rösten. Och vill man delta i en arbetsgrupp för att arbeta med till exempel schemaändringar, är det bara att anmäla sig.

– Jag trivs med alla som jobbar här. Även om jag är ensam med kunden (i hörlurarna) så har jag folk runt om mig. Vi sitter ju i grupper om tre och tre. Det är sällan jag inte tycker det är kul att gå till jobbet.

Träning tog bort värken

Trivs gör även Katarina Lindvald, som tidigare arbetat med olika telefonjobb och ekonomi.

Som skyddsombud har hon naturligtvis engagerat sig i arbetsmiljön, som hon nu tycker är bra. Bland annat har man inför sommaren installerat ”elektriska gardiner” på utsidan av huset. Nu kan solen stängas ute. Tidigare kunde värmen bli rätt intensiv.

Ljudabsorberande plattor i taket har bidragit till tystnaden i kontorslandskapet.

Trots det bundna arbetet har Katarina Lindvald numera sällan ont i axlar och nacke. Förklaringen är träning, som hon gärna ägnar sig åt. Även hon känner sig delaktig i beslut som fattas på arbetsplatsen.

–Jag har alltid engagerat mig på mina arbetsplatser, och här känner jag att man lyssnat på mina synpunkter.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö ST
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA