Fler skilsmässor bland pendlare
Allt fler svenskar pendlar till arbetet. Samtidigt som arbetspendlingen ökar har vi blivit mindre benägna att flytta. Kvinnor tycks än så länge vara förlorare på trenden.
Det är nämligen vanligast att män byter jobb och börjar långpendla. Ofta stannar kvinnan i familjen då kvar på hemorten, går ned i arbetstid och tar större ansvar för familj och barn, visar forskning vid Umeå universitet.
– Ja, mannen gör karriär och får ett mer välbetalt jobb. Den som pendlar får vanligtvis en bättre inkomstutveckling. Det gäller även kvinnor som pendlar, även om de inte har lika god löneutveckling som männen, säger forskaren Ewa Sandow.
– Om vi får fortsatt ökad pendling och främst männen tar karriärjobben tar samhället ett steg tillbaka mot mer traditionella könsroller.
Störst andel pendlare finns kring storstäderna. En utbyggd kollektivtrafik hör till de faktorer som underlättar pendling. Samtidigt drivs pendlingens omfattning upp av dyra bostäder i storstädernas cityområden som gör att många väljer eller tvingas bo på andra håll.
I glesbygden är pendling inte lika vanlig.
– Där kan man behöva åka väldigt långt för att komma till jobb. I Norrlands inland är avstånden för långa för dagpendling, säger Ewa Sandow.
En stor risk för långpendlare är att deras förhållande spricker. I gruppen är det 40 procent vanligare med separationer än hos andra. Störst är risken under det första pendlaråret, visar Ewa Sandows forskning.
– När den ena partnern börjar pendla är det viktigt att båda är med på noterna och att man har en strategi för att få ihop vardagspusslet, säger hon.
Enkät. Vad tycker du om att pendla?
- Eva-Britt Öberg, handläggare på Lotteriinspektionen, avdelningsordförande för ST, pendlar cirka 13 mil varje dag:
– Jag bor i Näshulta, två och en halv mil utanför Eskilstuna, och pendlar med bil till Strängnäs. När man som jag väljer att bo några mil utanför en stad är det naturligt att pendla. Det tar ungefär 50 minuter per resa. Det var kärleken som styrde mitt val av bostadsort, men pendling har aldrig varit ett svårt val för mig. Jag är inte en sådan person som måste bo nära restauranger och andra nöjen i städer.
- Susanne Berlouis, arbetsförmedlare i Västerås, pendlar cirka 8 mil varje dag:
– Jag gör en ganska snabb resa mellan min hemort Köping och Västerås. Med tåg tar den 20 minuter. Det kan vara skönt att åka tåg, man hinner koppla av lite och blir inte lika stressad som vid bilkörning, men det är mycket stressande att tågtrafiken inte fungerar som den ska. Det är skönt att inte arbeta på hemorten när man har en tjänst i det offentliga.
- Bengt Janzon, förvaltningshandläggare vid Länsstyrelsen i Jönköpings län, veckopendlar från Eksjö:
– När jag och min fru flyttade till Eksjö, där vi äger en fastighet, hade jag inga planer på att byta arbete. Jag närmar mig pensionen. Jag och min fru har daglig kontakt på telefon. Det händer att jag dagpendlar de 6,5 milen mellan städerna. Jag har tidigare pendlat samma sträcka i min ungdom. Då var det inget större problem, men nu är jag betydligt äldre och tycker att dagpendling är lite arbetsamt, särskilt under den mörka delen av året.
Siffror
- Över 50 procent av kvinnorna och knappt 30 procent av männen i storstäderna åker kollektivt till jobbet.
- Kvinnor gör ärenden vid tre av tio arbetsresor, män vid två av tio.
- 45 minuter eller längre. Så lång tid tar arbetsresan för 580 000 svenskar. I ena riktningen. Detta enligt forskning vid Uppsala universitet.
- 51 av Sveriges 290 kommuner kallas pendlarkommuner. Där pendlar mer än 40 procent av befolkningen till jobb i annan kommun. Runt 80 procent av dem som bor i en pendlarkommun tar bilen till jobbet.