Svar: Thomas Åding har missuppfattat mig
”Min poäng med servicegarantier är att medborgarna ska veta vilken hjälp de kan få av myndigheter”, skriver Anders Andersson, KD. Artikeln är ett svar på Thomas Ådings debattartikel om resurser och servicegarantier.
Thomas Åding ifrågasätter i ST Press nr 1/2011 mitt förslag att myndigheter ska utfärda servicegarantier så att den som söker hjälp vet vilken service som kan förväntas. Den myndighet som inte följer dessa garantier ska, menar jag, få betala för förseningen. Thomas Åding menar att jag inte klargör hur detta ska gå till, ifrågasätter om jag känner till de förändringar som skett inom framförallt Försäkringskassan på senare år och undrar om jag med detta förslag vill ge uttryck för att offentlig service är av ondo.
Thomas Åding har dock helt missuppfattat mitt förslag. Servicegarantiernas exakta utformning är något som en utredning noga måste belysa, med stor lyhördhet gentemot berörda myndigheter. Jag är också väl medveten om de förändringar, både vad gäller arbetssätt och budget, som skett inom Försäkringskassan. Det är självklart att regeringen måste anslå tillräckliga resurser för att täcka kostnaderna för servicegarantier. Förslaget har definitivt inget att göra med ideologiska skygglappar, tvärtom är den offentliga servicen en av grundbultarna i välfärden och något jag vill värna.
Min poäng med servicegarantier är att medborgarna ska veta vilken hjälp de kan få av myndigheter. Om myndigheten är sen med beslut eller utbetalning ska individen kompenseras för det. Det är ett rimligt krav som jag tycker att medborgarna kan ställa på den offentliga servicen.
Anders Andersson, Järnforsen, Riksdagsledamot (KD)
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.