Vad är viktigt att säga när jag ringer på en platsannons?
Min make som arbetar med rekrytering menar att det alltid är bäst att ringa på annonserna. Denna gång har han kanske rätt. Vad behöver jag tänka på i så fall?
Jag håller definitivt med om att det oftast är bäst att ringa för att få mer information om tjänsten, förutsatt att det finns kontaktpersoner. Alla fakta – såväl hårda som mjuka – brukar inte komma fram i annonsen. Ett givande samtal kan mycket väl sluta med att du bestämmer dig för att inte söka arbetet – eller att du skriver ett ännu bättre ansökningsbrev.
Du behöver förbereda en kort presentation om vem du är och varför du ringer. Den korta presentationen skall vara under en minut och framförs efter att du har frågat om personen har tid för att prata med dig just nu. Du behöver »bara« ge en bred exposé över ditt yrkesliv och vad som gör dig intresserad av tjänsten. Ta inte upp uppväxtår, skolgång, fritidsintressen med mera. Det kan du ta vid en intervju.
Många glömmer dock bort att det är viktigt att ha relevanta frågor att ställa. Det kan vara frågor som »Var ligger tyngdpunkten i arbetet?« eller »Vilka utmaningar väntar den person som får arbetet?«. En klient till mig berättade att den bästa frågan som han någonsin ställt var »Är det något som du tycker jag glömt att fråga om?«. Det centrala är att du förberett frågorna.
Om ett rekryteringsföretag är inkopplat kan det hända att du inte alltid får uttömmande svar, då de inte känner organisationen till hundra procent. Ett tips är att alltid prata med den fackliga representanten, som har bra koll på hur situationen ser ut på arbetsplatsen.
Något som händer ganska ofta är att du får frågor tillbaka. Här gäller det att du tänkt till på vilka frågor som kan komma, men framför allt att du har ditt CV framför dig så att du kan svara lugnt och sakligt.
Glöm sedan inte att referera till samtalet
i brevet!
Jörgen Kihlgren är STs karriärcoach