Bild: Janetta Nyberg

Ta kamp mot tråkiga arbetsuppgifter

PÅ JOBBET: TRISTESS2014-03-25

En del arbetsuppgifter kan vara så tråkiga att klockorna stannar. Du kan bita ihop och härda ut – eller aktivt jobba för att få en roligare arbetsdag.

Av:  Sofia Brax

Det är framför alltfem faktorer som påverkar hur givande och intressant vi upplever att en uppgift är. Det konstaterade de amerikanska forskarna J Richard Hackman och Greg R Oldham på 1980-talet. Uppgiften ska kännas meningsfull. Man ska förstå hur den hänger ihop med helheten. Man ska kunna se resultatet av sitt eget arbete. Man ska ha frihet att göra den på sitt eget sätt. Och det ska finnas variation.

– Sedan betyder varje faktor olika mycket för olika personer. Det beror på vad man har för erfarenheter, intressen och personlighet, säger Pierre Schou.

Han är psykolog och ekonom och arbetar i dag som vd på företaget Vestra, som bland annat genomför medarbetarundersökningar. Enligt deras undersökningar anser omkring 70 procent av medarbetarna att de har stimulerande och utvecklande arbetsuppgifter.

– Det gäller ju arbetssituationen som helhet. Sedan har alla säkert vissa moment som de kan uppleva som tråkiga.

Har man alltför tråkiga arbetsuppgifter tycker Pierre Schou att man i första hand ska vara proaktiv och prata med sin chef. Om inte det hjälper finns det olika sätt att närma sig uppgifter som gör dem roligare.

– Men om de upptar för stor del av din arbetsdag och det inte går att ändra på borde du kanske överväga att byta jobb, säger han.

  

Så pratar du med chefen om att ändra arbetsuppgiften till form eller innehåll

  • Hämta inspiration från andra arbetsplatser: hur har de gjort för att få liknande uppgifter lite roligare? Skulle ni kunna göra på samma sätt?
  • Föreslå en tidsgräns och utvecklingsvägar: ok, jag arbetar med de här uppgifterna i år, men 2015 skulle jag vilja göra det här i stället.

Så hittar du egna sätt att angripa din tråkiga arbetsuppgift

  • Klura på om du kan komma på något eget, bättre sätt att lösa uppgiften. Ju mer styrd du känner dig, desto jobbigare blir det.
  • Ge mening till uppgiften. Sätt dig in i varför den faktiskt är nödvändig. Försök att se helheten och din insats som en viktig kugge i maskineriet.
  • Skapa variation, varva med andra uppgifter.
  • Gör de tråkiga uppgifterna först, annars går du och tänker på dem och det tar energi. Lägger du en rolig uppgift efter den tråkiga, kan den fungera som en belöning.
  • Om du har väldigt kreativa arbetsuppgifter i övrigt, kan du göra de tråkiga när du ändå är uttömd på kreativitet. Då kan de fungera som en sorts nedvarvning.

  

Så kan du som är chef göra arbetet roligare för dina medarbetare

  • När det handlar om tillfälliga uppgifter: Visa empati, visa att du ser att det är tråkigt. Förklara varför uppgiften är viktig. Ge offentlig uppskattning till den som utfört den. När uppgiften involverar många, ordna en sidoaktivitet som en gemensam middag.
  • Det ligger i allas intresse att ingen medarbetare har ett genomtråkigt jobb, för den personen kommer med stor sannolikhet att säga upp sig, bli sjukskriven eller göra ett dåligt arbete. Det kostar både i pengar och i lidande. Ett sätt att hantera det är att rotera tråkiga arbetsuppgifter.
  • Tänk på att upplevelsen av tråkighet är subjektiv. Det är inte alla som vill ha kreativa arbetsuppgifter. Var lyhörd för individens önskemål.

  

Boken som ger råd för en roligare arbetsdag

Stefan Ekberg driver förlaget Redaktionen och har skrivit boken Äntligen måndag! 217 sätt att göra dina arbetsdagar roligare.

Själv har han lite tråkigt på jobbet nästan varje dag – som alla andra, säger han.

– Det är som själva livet, hälften är en halvljummen tråkig massa. Det gäller att disciplinera sig för att hitta topparna så ofta som möjligt.

Till dem som klagar över tråkiga arbetsuppgifter är hans råd att börja jobba för att skaffa sig roligare uppgifter och till exempel fundera på om en utbildning skulle förändra situationen.

– Det finns också en massa sätt att hantera de uppgifter som du inte kommer ifrån, säger Stefan Ekberg.

Stefan Ekbergs sex bästa tips

  • Bestäm dig för att varje person du kommer i kontakt med i dag kan lära dig något nytt.
  • Ställ dig frågan: »Skulle det här gå att göra automatiskt på något sätt?«
  • Skriv en »skitlista« med allt som du ständigt skjuter upp. Gör en av sakerna varje dag, så är de snart borta från skrivbordet.
  • Ställ fram en godisskål och låt bara dem som kan få dig att skratta ta godis ur skålen.
  • Bryt ned större jobb i delar.
  • Kan du göra ditt jobb till en gruppansträngning? Sällskap gör även de tråkigaste uppgifterna roligare. 

DU KANSKE OCKSÅ ÄR INTRESSERAD AV

Så ökar du chansen till tjänstledighet

PÅ JOBBET: TJÄNSTLEDIGHET2013-09-10
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA