Supportens bästa tips

PÅ JOBBET: TEKNIKSTRUL2011-03-01

Att förstå varför maskinerna beter sig som de gör kan vara svårt – men det gör vardagen lättare. Och många teknikproblem går att undvika. ST Press frågade Peter Andersson på Skatteverkets IT-avdelning och Clas-Göran Holm på Logica om deras bästa råd när tekniken trilskar.

Av:  Sofia Brax

Gilla läget

- Säkerhetsuppdateringar kan vara störande, men görs de på dagen har de troligen bedömts som mycket viktiga. Väg störningen mot vad det skulle kosta att få virus, förlora all data, få installera om din dator – kanske få hela nätverket utslaget.

- Går det långsamt att skicka och ta emot mejl beror det oftast på virusskanning, särskilt om det är bifogade filer. Se ovan.

- Nödvändiga uppdateringar i systemet görs ofta i samband med uppstart och inloggning, och då kan det ta väldigt lång tid att starta datorn. På många statliga arbetsplatser ska datorn också ladda hem de applikationer som just du behöver, för att du ska kunna jobba från vilken dator som helst.

Starta om

Det låter stenålders, men att starta om datorn är fortfarande det enskilt bästa knepet.

- Om datorn har hängt sig är det ofta en liten del av ett program som låst sig, och släpper inte förrän man startar om.

- När din dator inte fungerar beror det ibland på att du ännu inte fått de nödvändiga uppdateringarna som supporten har skickat ut. Och de installeras bara i samband med om-/uppstart.

- Även om policyn är att ha datorn på dygnet om, starta ändå om den varje dag, förslagsvis i samband med hemgång, då kostar det ingen tid. Skjuter du för länge på omstarten, bildats köer av uppdateringar så att det tar ännu längre tid.

Samarbeta med supporten

- Läs noga felmeddelanden på skärmen innan du ringer.

- Läs internmeddelandena om planerade driftsstörningar. Då kan du lättare planera ditt arbete, och slipper onödiga samtal till supporten.

Försvunna dokument

- Spara på servern, där säkerhetskopieras allt under natten. Det gäller däremot sällan den lokala hårddisken.

- Om du ändrar i dokument du
fått via mejlen, glöm inte att spara dem på ett nytt ställe, annars försvinner ändringarna när du stänger av.

- Går det inte att öppna ett dokument genom att klicka på det, prova i stället att öppna programmet och öppna genom det.

Plötsliga omstarter

- Händer det oftare än en gång i månaden, ring support. Spara ofta.

- Lägg märke till om det inträffar i samband med att du anslutit någon ny hårdvara: en webbkamera, usb-minne eller skrivare. Då kan det bero på en drivrutinkrock.

- Ibland beror det på att hårddisken är dålig. Då har det en tendens att bli värre och värre.

Skrivarstrul

- Det vanligaste är att felet finns hos själva skrivaren. Börja där.

- Papperstrassel orsakas ofta av att man ruckat på guiderna som ska hålla pappret på plats.

- Ett annat vanligt fel är att man inte valt skrivare för sin utskrift.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA