Sätt dig in i hur arbetsgivaren resonerar
Hur ökar du chansen att få jobbet du vill ha? Byt perspektiv, ta på dig arbetsgivarens glasögon.
Ett av de viktigaste råden till dig som söker jobb är att ge dem som söker en ny medarbetare just den information de behöver för att vilja välja dig. Tänk dig in i vad arbetsgivaren verkligen vill veta om dig och ha detta som utgångspunkt genom hela rekryteringsprocessen. Det gäller även om du söker en tjänst hos din nuvarande arbetsgivare.
Tre saker arbetsgivaren vill ha svar på:
- Kan du göra jobbet? Dina kunskaper och erfarenheter visar du främst i ditt cv och ansökningsbrevet. Även dina referenser kommer att få frågor om din formella kompetens. Börja med att gå igenom platsannonsen, stryk under nyckelord och lyft fram just det som efterfrågas och ge exempel på vad du har lärt dig och åstadkommit i dina tidigare tjänster.
- Kommer du att göra jobbet? För arbetsgivaren är det minst lika viktigt att få en känsla för att detta är jobbet du mest av allt vill ha, det vill säga din motivation. Det visar du främst i ansökningsbrevet genom att beskriva varför tjänsten och arbetsgivaren verkar intressanta. Även i anställningsintervjun är en av nyckelfrågorna varför du vill ha jobbet – förbered dig på det.
- Passar du in? Arbetsgivaren vill också se hur du kommer att fungera i arbetsgruppen och i arbetsplatsens organisationskultur. Främst är det i anställningsintervjun du visar vem du är. Dina referenspersoner kommer också att beskriva dig som person, så att arbetsgivaren kan skapa sig en bild av om du passar för jobbet. Men det är inte bara du som ska passa in – är jobbet intressant för dig? Visa dig intresserad och nyfiken genom att förbereda frågor om tjänsten och arbetsplatsen.
Sammantaget är ditt cv, ansökningsbrevet, intervjun och dina referenser lika viktiga. Utnyttja dem alla för att lyfta fram alla de saker som arbetsgivaren vill veta om dig.