Så hittar du vägen till ny kompetens
När hjulspåren känns inkörda och spänningen sjunker på jobbet kan det vara läge att ta sig an nya utmaningar. Publikt ger tips om hur du får chefen att nappa på dina idéer om kompetensutveckling.
För att medarbetare och arbetslag ska fortsätta att vara engagerade och motiverade behöver det finnas möjligheter att utvecklas i sin yrkesroll.
STs karriärcoach Marie Andersson möter ofta anställda som vill fylla på med ny kunskap men ändå ha kvar de arbetsuppgifter som de redan har.
– Då är effektivisering det bästa argumentet att lägga fram för chefen. Att insatsen är bra för verksamheten, bra för kollegerna, för dig som individ – och för chefen.
Ett annat scenario är att du vill få nya kunskaper för att kunna byta arbetsuppgifter. Då krävs det mer förberedelser och vassare argument, säger Marie Andersson.
Hon träffar många som drar sig för att prata med sin chef om kompetensutveckling. De tror inte att de ska få gehör, eller så har de redan lyft frågan flera gånger förut utan resultat.
Det givna tillfället att prata kompetensutveckling med sin chef är vid utvecklingssamtalet, säger Marie Andersson.
– Det är då ni ska diskutera vad du och arbetsgivaren vill, följa upp tidigare insatser och se till att det upprättas en kompetensutvecklingsplan.
De centrala avtalen på STs områden reglerar inte vilken kompetensutveckling anställda har rätt till. Däremot har man slagit fast att fortlöpande kompetensutveckling är ett intresse för både arbetsgivare och arbetstagare. Möjligheterna till kompetensutveckling avgörs alltså på varje arbetsplats.
Förbered dig på samtalet med chefen genom att först ta reda på vad du själv vill och vilken form av kompetensutveckling som passar dig.
– Tänk igenom var du befinner dig i dag i jobbet, och vart du skulle vilja ta dig. Lista förmågor, intressen och behov.
Marie Andersson tycker att man också ska ha i minnet att kunskap är en färskvara.
– För att kunskapen ska vara användbar så måste den underhållas och förnyas hela tiden, i takt med efterfrågan och kraven från omvärlden.
När man pratar om kompetensutveckling tänker man sig ofta den i form av en kurs. Men Marie Andersson är noga med att påpeka att kompetens inte bara är teoretiska kunskaper.
– Det är lika mycket livserfarenhet, arbetslivserfarenhet, social förmåga och värderingar. Vi kompetensutvecklas varje dag, hela livet.
Den vanliga arbetsplatsen kan också vara en bra arena för utveckling och lärande. Det visar forskning som Eva Ellström, professor i pedagogik och legitimerad psykolog, arbetar med vid Linköpings universitet.
– Att utse formella handledare är ett bra sätt för många grupper att bygga ut kompetens, säger hon.
Eva Ellström ser att anställda som arbetar tillsammans i projekt för att öka sina kunskaper inom ett område ofta lyckas väldigt bra. När man är fler som föreslår en kompetenshöjande insats blir det också lättare att övertyga chefen.
Enligt Eva Ellströms erfarenhet är arbetsgivare ofta intresserade av att ge personalen möjlighet att lära sig något nytt.
– Men bristen på uppföljning är ett problem. Personal som har nya kunskaper måste få utrymme att använda dem.
Hennes forskning visar att chefen spelar en viktig roll när det gäller att ta till vara de nya kunskaperna i verksamheten. Genom att ta upp frågan på personalmötet kan arbetsgruppen och chefen gemensamt diskutera olika möjligheter.
Grunden i en lyckad kompetensutveckling är att den utgår från de anställdas önskemål och behov, säger Eva Ellström.
– En utbildning som tvingas på medarbetarna får sällan någon positiv effekt.
Sju steg mot nya lärdomar
- Tydliggör målet – vad vill du kunna om tre år?
- Vad kan ta dig dit? Tänk brett: Kurser, seminarier, handledning, mentorer, att testa kollegans arbetsuppgifter, praktik på en annan arbetsplats?
- Bunkra med bra argument – fundera på vad fördelarna blir för dig och arbetsplatsen.
- Ta upp frågan med chefen.
- Ta gemensamt fram en kompetensutvecklingsplan.
- Se till att du får använda dina nya kunskaper i arbetet.
- Följ upp vad som har hänt på utvecklingssamtalet.