Lär sig att få syn på sina egna fördomar
Medarbetarna på Högskolan i Halmstad erbjuds regelbundet utbildning i normkritik. Ett bra verktyg för att få syn på egna omedvetna föreställningar, tycker ST-medlemmen Sofia Heikkilä Svensson, som nyligen gått kursen.
Normkritik handlar om att synliggöra strukturer och sociala normer som kan vara diskriminerande eller exkluderande för olika individer eller grupper i samhället.
Suzanne Almgren Mason arbetar på högskolans HR-avdelning och är samordnare för arbetet med lika villkor. Utbildningen i normkritik är anpassad för medarbetarna på Högskolan i Halmstad och ges två gånger per termin. Hittills har drygt 100 av 600 anställda gått den.
Hon berättar att deltagarna i en av övningarna under utbildningen får stå på rad bredvid varandra och tilldelas olika grundkaraktärer. Därefter får de olika påståenden som »jag behöver inte snåla med pengar i slutet av månaden« eller »min jobbansökan har aldrig blivit bortsorterad för att arbetsgivaren tycker att jag har ett konstigt namn«. Om de håller med ska de ta ett steg framåt, i annat fall ska de stå kvar.
– Kontentan blir att några få till slut står längst fram med ryggen mot de övriga. Just så lätt är det att missa dem som inte har det lika förspänt som en själv. Det är en av de insikter jag vill att kursen ska ge, medvetenhet om att vi faktiskt är oerhört påverkade av normer även i ett land som Sverige, säger Suzanne Almgren Mason.
En av dem som nyligen gått utbildningen är ST-medlemmen och biblioteksassistenten Sofia Heikkilä Svensson.
– Vi pratar redan mycket om de här frågorna oss kolleger emellan i biblioteket. Men jag tycker ändå kursen var givande, för vi påverkas alla av normer som vi inte alltid är medvetna om. Jag kommer nu att tänka än mer på om och hur vårt bemötande skiljer sig åt, beroende på vem besökaren eller kollegan är.
Sofia Heikkilä Svensson är engagerad i jämställdhetsfrågor och kollegerna har haft många diskussioner i samband med metoo-debatten. Men att få verktyg för normkritik är att ta det hela ett steg längre, tycker hon.
– Att det är orättvisa skillnader mellan exempelvis könen har just med normer att göra. Jag ser kursen som ett reflektionsmaterial och frågan behöver egentligen hållas vid liv hela tiden. Högskolevärlden är i sig en hierarkisk organisation och har såväl anställda som studenter med olika bakgrund.
Camilla Soto, ordförande för ST-sektionen vid högskolan, är också positiv till utbildningen.
– De här frågorna är jätteviktiga och det är bra att arbetsgivaren lyfter dem så här, säger hon.
Ännu finns inga mätningar som visar att insatsen gjort skillnad i arbetsmiljön på högskolan, men Suzanne Almgren Mason konstaterar att många är positiva.
– Deltagarna uppger att kursen ger inspiration och verktyg till att arbeta och tänka normkritiskt, att göra »normspaning« i den egna organisationen. Man får också fundera över egna normer och hur de tar sig uttryck och påverkar, säger hon.