Får svara på nya frågor
Hej Fesal Alyas, servicehandläggare på Statens servicecenter i Borlänge.
Vad händer på ditt jobb just nu?
– Sedan den första september är vi här i Borlänge med i ett pilotprojekt där vi hjälper till med service och svarar på frågor som rör Migrationsverkets tjänster. Det handlar till exempel om ansökningar om medborgarskap och arbetstillstånd. Just nu är det många personer från Afghanistan som kommer till oss med frågor, eftersom de har hört att de kan få ta hit sina anhöriga efter talibanernas maktövertagande. Det är en utmaning för oss att arbeta med en ny myndighet och vi lär oss nya saker varje dag. Vi har gått utbildningar och har ett specialnummer till Migrationsverket som vi kan ringa om vi behöver stöd. Alla frågor som ställs till oss rör myndighetsutövning, så det får inte bli fel.
Hittills har vi fått frågor från kunder som gäller Migrationsverket varje dag. Jag tycker att samarbetet ska fortsätta, även om det är färre som frågar om Migrationsverkets tjänster än som behöver hjälp med Försäkringskassan och Skatteverket. Det finns ett behov, eftersom man har lagt ned Migrationsverket i Borlänge. Hade inte vi funnits tror jag att många hade fått problem med sina ärenden. Frågar man bara en kompis om hjälp kanske man skickar in fel handlingar och får ett avslag. Jag känner att vi behövs.
Vad gör du på jobbet till vardags?
– Vi hjälper medborgarna så gott vi kan med alla olika typer av ärenden hos Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Det är ett roligt jobb. Den ena dagen är inte den andra lik. Att vi har så många myndigheter under ett och samma tak gör att vi sitter på väldigt mycket bra kunskap. Arbetar man med fem olika myndigheter, som vi gör nu, kan man mer än ett statsråd.
Varför är du medlem i ST?
– För att jag ska ha ett skydd som anställd. Även om jag jobbar inom staten kan man behöva hjälp från facket ibland.