Hur hantera att jag inte trivs på jobbet?
Jag har arbetat i några år på samma avdelning. Det senaste året har jag dock börjat fundera över om jag är på rätt ställe och position. Jag kan dock inte riktigt sätta fingret på exakt vad det är som gör att jag inte trivs. Jag är samtidigt rädd att byta jobb då det kanske inte är bättre där heller. Hur skall jag få klarhet i mina tankar?
Detta är en fråga som vi karriärcoacher ofta möter och som är väldigt viktig att fundera noga över.
Mitt första råd till dig är att stanna upp. Sätt av tid för att verkligen tänka igenom din situation. Alltför många rusar fram för fort. Det blir inte alltid bra.
Ett enkelt sätt att få bättre insikt i vad du trivs och inte trivs med är att reflektera över tre olika aspekter på din arbetssituation: dina arbetsuppgifter, de praktiska förutsättningarna och dina drivkrafter.
Är det dina arbetsuppgifter som är den springande punkten? Kan du påverka dem så du får arbeta med sådant som stimulerar dig mer?
Nästa fråga du bör ställa dig själv är om du verkligen har de praktiska förutsättningarna för att lyckas i ditt arbete. Mängden av arbetsuppgifter är kanske helt omöjlig att klara av? Eller är det så att din chef eller arbetsgivare brister i sitt ledarskap vad gäller mål, återkoppling och styrning?
Anledningen till att du inte riktigt trivs kan också vara att ditt arbete inte ligger i linje med dina drivkrafter. Du drivs kanske av något annat? Du kanske eftersträvar oberoende, inflytande, fördjupning eller kreativitet. Det som präglar och driver din arbetsgivares verksamhet kan vara något annat. Här kan det bli krockar.
Vad du till sist måste fundera på är ditt förhållningssätt till dessa faktorer. Vad är du beredd att kompromissa med? Vad kan och vill du påverka? Genom att reflektera över dessa frågor skapar du en skärpa i din dialog med dig själv och – i förlängningen – med dina kollegor och chefer.
Jörgen Kihlgren är en av STs karriärcoacher