Hur förbereda mötet med headhuntern?
Jag har arbetat som chef på en statlig myndighet i många år. Nu skall jag på en intervju för ett nytt chefsjobb på en annan myndighet. Först ska jag träffa en headhunter. Jag aldrig varit med om detta förut. Vad behöver jag tänka på?
En headhunter är en konsult som har ett uppdrag att hitta rätt person till sin uppdragsgivare. Processen kan ta allt från ett par månader till ett halvår. Att headhunters är inkopplade i rekryteringsprocessen blir allt vanligare även inom den statliga sfären.
När du träffar en headhunter bör du vara väl förberedd. Då du sökt ett jobb som chef kommer det att komma en rad frågor om ditt chefskap. Ett sätt att strukturera dina tankar är att du noga går igenom vilka resultat du åstadkommit som chef. Det är också viktigt att du kan sätta dessa resultat i perspektiv. Så här kan det låta: »Då myndigheten var alldeles nystartad krävdes ett tydligt men visionärt ledarskap.« Det är viktigt att du snabbt får en bild av hur mycket headhuntern känner till om den statliga sfären, så du kan anpassa ditt budskap.
Förmodligen får du frågor runt din syn på ledarskap. Här är det viktigt att du kan bli konkret om det behövs. Om du lyfter fram din förmåga att skapa ett gott samarbetsklimat skall du kunna ge ett par konkreta exempel på detta för att förstärka ditt budskap.
Det viktigaste är att du känner dig själv, så att du är trygg i dina svar. För det är omöjligt att förbereda sig på alla frågor. För några år sedan coachade jag en kommunikationschef. Han ringde efter intervjun och med en trött stämma berättade han att den tuffaste frågan han fått löd: »Hur skulle dina barn beskriva ditt ledarskap?« Den frågans relevans kan diskuteras. Men det gick bra – han fick jobbet.
Jörgen Kihlgren är en av STs karriärcoacher