Hjälpmedel på jobbet
Har du nedsatt arbetsförmåga kan du få arbetstekniska hjälpmedel. ST Press redogör för vilka rättigheter du har.
Personliga hjälpmedel, som du behöver för din dagliga livsföring, är hälso- och sjukvårdens ansvar och faller utanför ramen för den här artikeln. Här tas kortfattat upp vilken hjälp du har rätt till för att kunna fungera på jobbet – vad du kan göra för att få din arbetsplats anpassad och vart du ska vända dig för att få veta mer.
Det gäller dig som har någon form av funktionsnedsättning så att du har svårt att klara arbetsuppgifterna eller om du behöver hjälp för att återgå i arbete.
De tekniska hjälpmedel som kan komma ifråga är ofta förenade med kostnader som inte faller ut automatiskt. Förutom din arbetsgivare kan därför flera myndigheter vara inblandade som ska göra utredningar om din situation.
Vad säger lagen?
Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivaren se till att den fysiska arbetsmiljön är bra och lämpligt utformad ur ergonomisk synvinkel för att förhindra arbetsskador. Lagen mot diskriminering i arbetslivet ska bland annat förhindra att du som har funktionshinder diskrimineras i arbetslivet. Den gäller både om du redan har ett jobb och om du söker arbete.
Vad betraktas som funktionshinder?
Med funktionshinder menas begränsning av din psykiska, fysiska eller begåvningsmässiga förmåga och kan bero på sjukdom, skada, ha funnits vid födseln, ha uppstått senare i livet eller förväntas uppstå.
Vad är arbetsgivarens ansvar?
Det grundläggande ansvaret för att arbetsmiljön är anpassad till de anställdas förutsättningar och behov. Enkelt uttryckt ska arbetsgivaren bekosta sådant som normalt hör till arbetsplatsen och verksamheten. Dit hör till exempel höj- och sänkbart arbetsbord och reglerbar stol, ta bort trösklar om du är rullstolsburen, förstärka belysningen om du är synskadad eller fått försämrad syn och att erbjuda dig flexibel arbetstid om du har reumatism.
Vem kan få bidrag?
Har du funktionshinder kan du få bidrag till arbetshjälpmedel för att klara ditt arbete. Du kan också få det i rehabiliteringssyfte om du varit sjuk länge och ska börja arbeta igen. Som längst får du bidrag till och med månaden innan du fyller 65 år.
Din arbetsgivare kan få bidrag för att göra större anpassningar av arbetsplatsen.
Var får jag bidrag?
Vanligen från Försäkringskassan som kan bevilja bidrag till arbetshjälpmedel i rehabiliterande och/eller förebyggande syfte. Kontakta Försäkringskassans kundtjänst i ditt län. Är du nyanställd kan arbetsmarknadsmyndigheten ge bidrag under de tolv första månaderna av din anställning. Därefter tar Försäkringskassan och/eller arbetsgivaren över. Mer information hos din lokala arbetsförmedling, på Ams info-center tel 020-420420 eller ams.infocenter ams.amv.se. Se också myndigheternas hemsidor www.fk.se och www.ams.se.
Hur ska jag göra?
Innan du eller din arbetsgivare ansöker om bidrag bör du ha ett läkarutlåtande om dina medicinska hinder. Finns företagshälsovård bör du låta denna göra en utredning om vad som behövs. Detta bifogas din ansökan om bidrag som görs hos Försäkringskassan.
OBS! Ansökan om arbetshjälpmedel måste göras före ett inköp eller en ombyggnad.
Vad händer sedan?
När Försäkringskassan fått din ansökan kan det krävas ytterligare utredning och att du provar ut arbetshjälpmedel med mera.
Är arbetsförmedlingen inblandad bedömer denna tillsammans med arbetsgivaren hur din arbetsmiljö ska anpassas efter dina behov. I det kan ingå att utprova och installera arbetshjälpmedel på arbetsplatsen och utbildning i att använda detta. Arbetsförmedlingen har också specialister på att anpassa arbetsmiljöer.
INFORMATION PÅ NÄTET
Handikappombudsmannen www.ho.se, Hjälpmedelsinstitutet www.hi.se, Diskrimineringsombudsmannen www.do.se. De Handikappades Riksförbund www.dhr.se. På www.handikappoolen.se finns fler länkar.