Handlar »karriär« bara om att klättra i hierarkin?
Många på min arbetsplats fokuserar bara på sin karriär och hur de skall försöka klättra i hierarkin. Hur ser du som karriärcoach på begreppet »karriär«?
Förr var begreppet helt klart kopplat till någon form av avancemang i hierarkin. En befordran kunde förutom högre lön innebära större kontor och medföljande parkeringsplats. Detta kan kännas igen även i dag. Men begreppet karriär har sakta men säkert fått en vidgad betydelse. En forskare i Lund, Rickard Larsson, har forskat i ämnet och menar att det finns fyra olika karriärstilar.
n Personer med den första karriärstilen drivs av att få påverka och ha inflytande över situationen. Dessa personer hamnar oftast efter ett tag i beslutsfattande positioner. Denna karriärstil kallas för linjär.
n En annan karriärstil sätter fokus på egen utveckling. Dessa personer gör oftast karriär sidledes i organisationen. De kan exempelvis börja som handläggare inom ett visst område för att sedan byta till ett annat. Sakta men säkert bygger de på sin kompetens.
n Den tredje karriärstilen, episodiker, har mer fokus på omväxling och förnyelse. Det måste »hända något«. Dessa personer kan lätt bli rastlösa om arbetsuppgifterna eller utmaningarna inte varierar. Nya projekt kan för dessa personer vara en gudagåva då det bryter av den vardagliga rutinen.
n Den fjärde karriärstilen Rickard Larssons forskning lyfter fram är specialisten. Dessa personer drivs av att verkligen få fördjupa sig i en eller flera arbetsuppgifter och bli riktigt bra på dessa. Ledord som kvalitet och eftertänksamhet är vanligt förekommande.
Det finns alltså åtminstone fyra olika sätt att göra karriär. Att göra karriär handlar också mycket om att ha ett arbete man trivs med, vilket inte är alla förunnat. Så mitt råd är att fundera på dina drivkrafter. Du har kanske, utifrån dem, gjort en
perfekt karriär. Det viktiga är ju egentligen att du är nöjd med din resa. Inte vad andra tycker.
Jörgen Kihlgren är en av STs karriärcoacher